همشهری آنلاین: وزیر نیرو هشدار داد: با پرداخت سوبسید به برق و آب نمی‌توان کشور را اداره کرد؛ تا وقتی که دولت بنا بر هر مصلحتی یارانه به بخش برق می‌دهد ما متاسفانه توفیق پیدا نمی‌کنیم در بخش انرژی‌های نو اقدام موثری انجام دهیم هرچند که این موضوع جزو برنامه دیده شده است.

ایسنا نوشت: مجید نامجو در پاسخ به چرایی توسعه‌ نیرو‌گاه‌های حرارتی در کشور با توجه به هدف‌گذاری برای استفاده از انرژی‌های نو برای تولید برق گفت: اصل قضیه به اقتصاد برق بر می‌گردد تا وقتی که قیمت‌های یارانه‌ای داشته باشیم و قیمت انرژی در کشورمان ارزان باشد هیچ وقت هیچ سرمایه‌گذاری انگیزه پیدا نمی‌کند در حوزه انرژی‌های نو و به کارگیری انرژی‌های خورشیدی، بادی و آب سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز در بخش انرژی‌های نو اظهار کرد: بازگشت سرمایه وقتی منطقی است که قیمت انرژی واقعی باشد. تا وقتی که دولت به بخش برق یارانه می‌دهد نمی‌توانیم در بخش انرژی‌های نو اقدام موثری انجام دهیم هرچند که انرژی‌های نو جزو برنامه‌ای است و سرمایه‌گذاران را نیز بسیار برای ورود به این حوزه تشویق کرده‌ایم و موضوع را مدام پیگیری می‌کنیم.

وزیر نیرو در ادامه تاکید کرد: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری باید هم تضمین فروش برق خود را داشته باشد و هم محاسبات پکیچ اقتصادی که سرمایه‌گذار می‌بندد پاسخگو باشد؛ در حال حاضر این پکیچ اقتصادی جوابگو نیست و هیچ بانکی رغبت پیدا نمی‌کند که وام دهد.

نامجو با بیان این‌که موضوع مذکور از اساسی‌ترین مشکلات وزارت نیرو در بخش برق است، گفت: تا وقتی که موضوع هدفمندی یارانه‌ها حل و فصل نشود و قیمت‌ها به نرخ واقعی نزدیک نشوند این معضل را در کشور خواهیم داشت.

وی با تاکید بر این‌که قانون افزایش قیمت در مجلس تصویب شده است، گفت: باید بین دولت و مجلس توافقی صورت گیرد و این کار ملی بزرگ (هدفمندی یارانه‌ها) انجام شود. ما باید از این مرحله عبور کنیم؛ کشور را با این وضع نمی‌شود اداره کرد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم رعایت حال مردم و نبود گرانی در کشور گفت: باید بخش دیگر را هم دید، ما تا کی می‌خواهیم به این وضع ادامه دهیم؟

نامجو افزود: کاش ما در مرحله‌ اول این بحث را تمام کرده بودیم و الان مسائلمان چیز دیگری بود اما همراهی نشد. دولت هم تلاش می‌کند که در پنج سالی که قانون باید اجرا شود، طرح هدفمندی را عملیاتی کند.

وی با تاکید بر مقاومت‌هایی که در حوزه اجرای فاز‌های دیگر هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: دوستان مجلس هم نظارت دارند و مسائلی را می‌بینند به هر حال نماینده مردم هستند، ما هم تابع قانون هستیم.

وزیر نیرو افزود: قانون به ما اجازه افزایش قیمت ندهد نمی‌توانیم کاری کنیم و مجبوریم با همین وضعیت کشور را اداره کنیم.

با وجود این‌که کشور باید در حوزه تولید انرژی به سمت انرژی‌های پاک برود هم‌چنان نیروگاه‌های حرارتی در کشور ساخته می‌شود و روز‌به‌روز این بخش گسترش پیدا می‌کند.

کد خبر 212444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز