سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی‌ام آوریل ممکن است روزی عادی مانند روزهای دیگر به نظر برسد، اما این روز در بیست سال پیش در سال 1993 به شاخص مهمی در ایجاد ارتباطات جهانی بدل شد: در این روز بود که" وب جهان گستر" (World Wide Web) به حوزه عمومی وارد شد.

در این روز بود که "سرن" (سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا، همان گروه پژوهشی که در حال حاضر مشغول برخورد دادن پروتون‌ها است) تکنولوژی‌های وب را با امتیاز رایگان در اختیار همه افراد قرار داد.

بدون این تصمیم روشن‌اندیشانه که با حمایت مخترع وب سر تیم برناردز- لی انجام شد، امروز از بسیاری از مزیت‌های اینترنت محروم بودیم.

یک گروه در سرن به مناسبت گرامیداشت این روز طرح جدیدی را آغاز کرده‌اند تا اولین وب‌سایت (پایگاه اینترنتی) ایجاد شده را با URL اصلی‌ آن احیا کنند. یک کپی سال 1992 از این صفحه وب ساده‌ از قبل بر روی سرورهای W3C در دسترس بوده است، اما اکنون به محل ابتدایی‌اش بازگردانده شده است.

سرن علاوه بر بازیابی این وب‌سایت، قصد دارد به کاوش برای همه بازمانده‌های دیجیتال مربوط به دوران آغاز وب بپردازد و آنها را حفظ کند و هدف نهایی این است که وب‌سایت info.CERN.ch را به یک بایگانی تاریخی برای نسل‌های آینده بدل کند.

کد خبر 211892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز