گروه ادب و هنر - احمد افشار: امیرحسین فردی، نویسنده‌ پیشکسوت ادبیات انقلاب و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، عصر پنجشنبه (پنجم اردیبهشت) در پی ابتلا به بیماری و تنگی نفس در مسیر انتقال به بیمارستان لقمان از دنیا رفت.

امیرحسین فردی - نویسنده

مراسم تشییع این نویسنده‌ پیشکسوت ادبیات انقلاب قرار است امروز ساعت 10صبح از مقابل حوزه‌ هنری برگزار و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاک سپرده شود.

در پی درگذشت این نویسنده علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی رئیس حوزه هنری، حسین انتظامی نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها و جمعی از اهالی فرهنگ وهنر در پیام‌هایی جداگانه این ضایعه را تسلیت گفتند.

فردی از مؤسسان کتابخانه‌ مسجد جوادالائمه(ع) در سال١٣٥٣ و موسس شورای نویسندگان آن مسجد بود که در ادامه به حوزه‌ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیه این نهاد بودند. از میان آثار فردی، می‌توان به «اسماعیل»، «آشیانه در مه»، «سیاه‌چمن»، «یک دنیا پروانه» و «کوچک جنگلی» اشاره کرد. جدیدترین اثر او «گرگ‌سالی» است.

احساس یتیمی می کنیم

محمد حمزه‌زاده، معاون هنری حوزه‌ هنری و مدیر انتشارات سوره‌ مهر، با اظهار تأسف عمیق از درگذشت این نویسنده انقلاب، به خبرنگار همشهری گفت: ما به‌عنوان شاگرد همیشه ایشان را امیرخان خطاب می‌کردیم. او صمیمانه و صادقانه به همه شاگردانش عشق می‌ورزید و الان همه ما احساس یتیمی می‌کنیم. به‌نظرم جای خالی امثال ایشان به‌راحتی جبران نمی‌شود.

معاون هنری حوزه‌ هنری با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی امیرحسین فردی معلمی و شاگردپروری او بود، تصریح کرد: مبنای فکری ایشان کادر‌سازی‌ و تربیت نیرو در بستر مساجد بود و این کاری بود که ایشان در مسجد جوادالائمه(ع) آن‌را پیاده کردند و یک نسل از نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات بزرگسال را تربیت کردند. به این نیروها همراه نویسندگی، آداب زندگی در حوزه اخلاق، رفتار انسانی و جهاد در راه خدا را هم یاد دادند؛ شهید غنی‌پور ازجمله تربیت‌یافتگان امیرخان بود. وی افزود: نکته دیگر در مورد امیرخان فعالیت‌های تأسیسی ایشان بود. عمر او صرف تربیت شاگردان بسیار، تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌هایی از نویسندگان شده است که در طول سال‌های گذشته به پرثمر شدن ادبیات انقلاب اسلامی کمک کرده است. به‌نظرم بالغ بر 20عنوان تشکل تأسیسی را راه‌اندازی کردند. معاون هنری حوزه‌ هنری با اشاره به اینکه فعالیت تشکیلاتی امیرحسین فردی در حوزه تربیت نیروی انسانی به‌خصوص ادبیات انقلاب اسلامی تحسین‌برانگیز است، ادامه داد: وجه مهم‌تر ایشان نویسندگی برای کودکان و بزرگسالان بود و بهترین نمونه‌ داستان‌های کودک و نوجوان انقلابی به قلم او نوشته شد. همچنین بهترین رمان‌های انقلاب اسلامی یا به قلم او نوشته شده و یا در نگارش این آثار، دیگران را راهنمایی کرده است. به گفته حمزه‌زاده، فردی از فرزندان انقلاب بود و او جزو کسانی است که حضرت امام(ره) از آنها به‌عنوان فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی یاد می‌کرد.

پتک سنگین بر آینه

همچنین محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: وقتی خبر فوت مرحوم امیرحسین فردی را شنیدم به یاد آن مصراع از آقای عبدالملکیان افتادم که وقتی خبر رحلت امام(ره) را به او دادند گفت: خبر پتک سنگین بر آینه بود. واقعا من هم وقتی خبر فوت مرحوم امیرحسین فردی را شنیدم گفتم این خبر پتک سنگین بر آینه بود. به گفته سنگری ادبیات انقلاب با نام امیرحسین فردی گره خورده است، به‌خصوص در حوزه ادبیات داستانی و به‌ویژه تلاشی که ایشان در نشر ادبیات داستانی داشت و جایزه ویژه‌ای که تلاش کرد آن‌را بسط و گسترش و عمق بدهد.

این نویسنده و پژوهشگر ادبی با بیان اینکه فردی یک نیروی فرهنگی، مخلص، معتقد، فداکار، روشن‌بین و مردم‌اندیش بود، افزود: ایشان مجموعه نیروهای ادبی و فرهنگی تلاشگر در عرصه شناساندن انقلاب را به‌خوبی دور هم جمع کرد و عمر خودش را مصروف همین راه کرد. تلاش بی‌وقفه ایشان به‌رغم بیماری‌ای که داشت، ستودنی بود و حتی بیش از اندازه کار می‌کرد. فردی کسی بود که من همیشه در توصیف ایشان می‌گفتم که در هفته هشت روز کار می‌کند. واقعا برای انجام امور وقت می‌گذاشت و کار می‌کرد. آن صمیمیت و آن لبخندی که همواره بر لبانش نقش بسته بود و آن ارتباط صمیمانه و خاضعانه و متواضعانه‌ای که با همه داشت، واقعا توانست همه را جمع کرده و به جامعه ادبی خدمت کند. سنگری ادامه داد: امیدوارم بنیاد ادبیات داستانی را که با تلاش ایشان به حرکت خود ادامه می‌داد، دوستان دیگر پی‌بگیرند که این بنیاد وسیع‌تر و عمیق‌تر کار و رسالت خودش را دنبال کند. وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم این مرحوم با همان نام‌هایی که همواره بر لب داشت خداوند محشورش کند و به نسل فرهنگی امروز و آنهایی که باورمندان و دوستان امیرحسین فردی بودند توفیق بدهد که راه او را ادامه بدهند.

با عشق برای ادبیات تلاش می‌کرد

همچنین هدایت‌الله بهبودی، رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری به همشهری گفت: متانت و وقار و احترام به دیگران، بزرگ‌منشی، میان‌داری جوان‌ها، دست کشیدن به سر ادیبان جوان و تلاش فراوان برای توسعه ادبیات انقلاب اسلامی، ازجمله ویژگی‌های امیرحسین فردی بود. این نویسنده با بیان اینکه فردی به‌خاطر سابقه و منش بزرگوارانه‌اش در حوزه هنری جایگاه خاصی داشت، افزود: در مدتی که تصدی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را به‌عهده داشت از نزدیک شاهد بودم که با چه عشق و علاقه‌ای به‌ویژه برای پیشرفت ادبیات انقلاب اسلامی تلاش و کوشش می‌کرد. چه در زمینه داستان‌های کوتاه و بلند و چه در مورد جشنواره‌هایی که درباره ادبیات انقلاب و چه در مورد شعر انقلاب که با پیگیری‌های ایشان برگزار می‌شد. به‌رغم اینکه سال گذشته عمل قلب باز انجام داده بودند، اما از هیچ تلاشی در این راه فرو‌گذار نمی‌کرد. امیدوارم به دامن رحمت حق پیوسته باشد.

مسجد جواد‌الائمه میزبان مجلس ختم فردی

مراسم ختم مرحوم امیر‌حسین فردی روز دوشنبه 9 اردیبهشت در مسجد جواد الائمه برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت 15:30 تا 17 در مسجد جوادالائمه واقع در خیابان سی‌متری‌جی، 13متری حاجیان برپا خواهد شد. همچنین مراسم شب هفت وی نیز در مسجد نور برگزار خواهد شد.

در پی درگذشت امیر حسین‌فردی، حوزه هنری پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داغدار ضایعه فراق یکی از بهترین نویسندگان و مدیران و پیشکسوتان این نهاد انقلاب‌بنیان است. داغ و سختی جانسوز فراق این دوست بزرگ بچه‌ها و یار مهربان ادبیات داستانی انقلاب را با صبر جمیل و امید به رحمت واسعه الهی تحمل می‌کنیم و این مصیبت بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، بازماندگان عزیز و جامعه پر شمار ارادتمندان و دوستداران استاد امیرحسین فردی تسلیت می‌گوییم. سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد نیز در پیامی درگذشت امیرحسین فردی را تسلیت گفت. در بخشی از متن این پیام آمده است: فردی! فردی فرد بود. کمتر دیدیم که کسی بر یک مسئولیت، تمام عمر خدمتی خود را سپری سازد و به یک میز به طول عمر نظام بسازد. اگر ادبیات قلمداری را از دست داد این مجموعه علمداری را امیرحسین فردی‌، بی‌ادعای تأثیرگذاری بود که گذاری شد برای عبور از سیلاب هجمه ادبیات بی‌هویت! خدایش رحمت کند و بر کثرت امثال او بیفزاید.

کد خبر 211178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز