همشهری‌آنلاین: در حالی که بانک های مرکزی جهان سال گذشته ۵۳۴ تن طلا خریدند و در اثر سقوط اخیر قیمت ها ۵۶۰ میلیارد دلار زیان کرده اند شورای جهانی طلا پیش بینی کرد این نهادهای مالی امسال نیز ۴۵۰ تا ۵۵۰ تن طلا بخرند.

بانک جهانی

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، بانک‌های مرکزی کشورهای جهان سال گذشته و درست قبل از سقوط قیمت جهانی طلا بیشترین حجم طلا را پس از سال 1964 خریداری کردند که به گفته سرمایه گذاران موجب کاهش اعتماد در بازار طلای جهان شده است.

همزمان با افزایش بهای طلا به بالاترین میزان در 11 سال گذشته، در سال 2011، اتباعی از کشورهای کلمبیا گرفته تا یونان و آفریقای جنوبی اقدام به خرید طلا کردند، که نهایتا این روند به یکباره منجر به کاهش 19 درصدی بهای طلا شد.

شورای جهانی طلا می گوید، در سال 2012 بانک های مرکزی 534.6 تن طلا به ذخایر خود افزوده اند که بیشترین میزان در طی بیش از نیم قرن گذشته است و پیش بینی می شود که امسال نیز 450 تا 550 تن خرید صورت گیرد که ارزش این میزان طلا در حال حاضر به بیش از 25.3 میلیارد دلار می رسد.

بانک های مرکزی در مقایسه با زمانی که بهای طلا به 1921 دلار و 15 سنت در هر اونس رسید، اکنون با زیانی حدود 560 میلیارد دلار مواجه شده اند و بزرگترین بازندگان سقوط قیمت طلا هستند.

والتر باکی هلویگ، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «آنها زمان درستی را برای فروش و خرید انتخاب نمی کنند. آنها تاجر نیستند. آنها به طلا به عنوان یک دارایی بلند مدت نگاه می کنند مثل یک ذخیره نهایی پول.

طلا امسال 12 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و بهای آن به 1472 دلار رسیده است. در صورتی که بهای طلا تا پایان سال افزایش نیابد، اولین کاهش سالیانه قیمت طلا از سال 2000 به این سو رقم خواهد خورد.

موسسه گلدمن ساکس قیمت طلا در دوازده ماه امسال را 1390 دلار در هر اونس پیش بینی کرده است.

کد خبر 211121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز