بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نسبت به روند صعودی قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در جهان به‌علت بروز خشکسالی هشدار داد.

جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: روند صعودی قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی تأثیر منفی زیادی بر زندگی افراد فقیر در کشورهای در حال توسعه و فقیر جهان خواهد داشت. به گزارش فارس به نقل از رویترز، رئیس بانک جهانی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم به روند صعودی قیمت مواد غذایی ادامه دهیم چرا که این مسئله در بلندمدت به ضرر استانداردهای زندگی افراد فقیر در کشورهای مختلف خواهد بود.

بر این اساس، کیم در ادامه تصریح کرد که بانک‌جهانی به دقت شرایط موجود را زیرنظر دارد و از دولت‌های مختلف جهان می‌خواهد تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب برای مقابله با بحران افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی، آماده باشند. وقوع خشکسالی بی‌سابقه در آمریکا نیز موجب کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی در این کشور خواهد شد. افزایش قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی طی ماه‌های اخیر بار دیگر خاطره افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سال 2008میلادی را زنده کرده است.

قیمت جهانی گندم و ذرت از اواسط ژوئن تا‌کنون بیش از 45 تا 50درصد رشد داشته است. خشکسالی در روسیه، قزاقستان و اوکراین و کاهش تولید محصولات کشاورزی در هند نیز موجب تشدید این نگرانی‌ها شده است. براساس این گزارش قیمت جهانی سویا نیز در دو‌ماه گذشته 30درصد رشد داشته و قیمت سویا نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 179616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز