پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه ویسکانسین مدیسون برای اولین بار موفق به تبدیل سلول‌های بنیادی جنینی انسان به سلول‌های عصبی شدند که به موش‌ها در بازیابی قابلیت یادگیری و به‌خاطرسپاری کمک خواهد کرد

تولید سلول‌های عصبی از سلول‌های بنیادی جنینی

به گزارش ایسنا، این پژوهش اولین موردی است که کاشت موفق سلول‌های بنیادی انسان در مغز و سپس ترمیم کمبودهای عصبی را نمایش داده است.

این سلول‌های بنیادی کاشتنی با قرار گرفتن در مغز، دو نوع رایج و اساسی نورون‌ها را به وجود آوردند که با مواد شیمیایی GABA یا استیل‌کولین ارتباط برقرار می‌کنند.

این دو نوع عصب با بسیاری از رفتارهای انسانی، احساسات، یادگیری، حافظه، اعتیاد و بسیاری مسائل روانی دیگر مرتبط هستند.

سلول‌های بنیادی جنینی انسان در آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی که برای ارتقای رشد آنها به سلول‌های عصبی شناخته شده هستند، پرورش یافتند. موش‌های مورد استفاده در این پژوهش از گونه خاصی بودند که پیوند از گونه‌های دیگر را رد نمی‌کردند.

پس از پیوند، این موش‌ها به طور چشمگیری در آزمایشات رایح یادگیری و حافظه موش‌ها عملکرد بهتری را به نمایش گذاشتند.

این پژوهش با آسیب عمدی به بخشی از مغز که در یادگیری و به‌خاطرسپاری دخیل بود، آغاز شد. این آسیب ابتدایی در ناحیه‌ای موسوم به سپتوم میانی وارد شد که با نورون‌های گابا و کولینرژیک به هیپوکامپ متصل است.

این سلول‌های پیوندی در هیپوکامپ قرار داده شده که پس از کاشت در واکنش به قوانین شیمیایی مغز، تخصص گرفته و به سلول‌های درخور مرتبط می‌شوند.

به گفته دانشمندان این پژوهش احتمالا به سرعت کاربردهایی را در تولید مدل‌هایی برای نظارت و کشف دارو خواهد یافت.

کد خبر 211027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز