گروه شهری: آماده‌سازی پانورامای دفاع‌مقدس خرداد‌ماه امسال به پایان می‌رسد، طرحی که هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی 83درصدی برخوردار است.

این پروژه جزو سه پانورامای بزرگ دنیا و نخستین آن در خاورمیانه محسوب می‌شود که از نظر حجم، اندازه و تأثیرگذاری منحصربه‌فرد بوده و به لحاظ استفاده از فناوری نوین با دیگر پانوراماهای ساخته‌شده در خاورمیانه قابل مقایسه نیست. علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران گفت:

در حال حاضر منتظر ورود بخشی از تجهیزات ویژه برای بخش سینما و تئاتر این مجموعه هستیم و به‌محض رسیدن این تجهیزات کار نصب صورت می‌گیرد و پس از آن پانورامای بیت‌المقدس آماده بهره‌برداری خواهد بود. بنا براین گزارش، پانورامای دفاع‌مقدس یکی از زیباترین بناهای در دست ساخت کشور است.

در طراحی بخش‌های مختلف این ساختمان از شکل هندسی کره استفاده شده که بتوان از تصویر دوبعدی حس و تفهیم سه‌بعدی را به مخاطب القا کرد و با وجود پیچیدگی‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان‌ که همه‌ زیر زمین قرار دارند، آنچه ناظر بیرونی خواهد دید، نیم‌کره‌ای در وسط آب است که انعکاس آن در سطح آب در کنار انعکاس تصویر آسمان، آن را به‌صورت معلق در آسمان جلوه می‌دهد؛ بنایی که در عین بزرگی و عظمت، مردان بی‌ادعایی را به یاد می‌آورد که حماسه بیت‌المقدس را آفریدند.

مونسان در این‌باره توضیح داد: از ویژگی‌های فنی این بنا می‌توان به قطر 40متری گنبد و بتن مسلح اشاره کرد که 27متر از سطح زمین ارتفاع دارد و با اجرای بخش مفهومی به انعکاس رویدادهای اشغال، مقاومت و آزادی خرمشهر در دوران دفاع‌مقدس می‌پردازد.مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران درباره لزوم ساخت چنین سازه‌ای گفت: به‌منظور ثبت رشادت‌ها و آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با روزهای جنگ و حماسه خرمشهر، زمینی به مساحت سه هزار و 844مترمربع در ضلع جنوب شرقی پروژه باغ‌موزه دفاع‌مقدس به این موضوع اختصاص یافت. مساحت این اثر هنری نیز بالغ بر 1700مترمربع است که به روش نقاشی دیجیتال تهیه شده و با ابزار رایانه‌ای روی فضای جغرافیایی محل مزبور انتقال می‌یابد و نهایتاً فضاسازی با ساخت دکورهای ویژه و فضای سه بعدی تکمیل می‌شود.

افتتاح مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران تا خرداد‌ماه

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران تا به امروز 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این پروژه بزرگ فرهنگی هنری تا خرداد‌ماه سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. بنا براین گزارش مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران در زمینی به مساحت27هزار و 960مترمربع و با زیربنای 16هزار و 437مترمربع جنب فرهنگسرای خاوران در دست ساخت است.

کد خبر 210986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز