چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگرهای سه بعدی و لمسی دیگر تکنولوژی‌هایی معمولی به شمار می‌روند که در بازار به وفور وجود دارند، اما ترکیب این دو تکنولوژی توسط محققان MIT منجر به ابداع خانواده‌ای جدید از نمایشگرها شده که از قابلیت‌های جالب توجهی برخوردار است.

نمایشگر

براساس گزارش دیسکاوری،‌ سطح این نمایشگر جدید که اباکه نام داشته و محصول لابراتوار رسانه ای MIT است را می‌توان فشرده کرد، کشید و یا حتی نیشگون گرفت! اباکه در فرهنگ فلکلور ژاپن به رده‌ای از هیولا‌ها یا ارواح گفته می‌شود که از قابلیت دگرگونی برخوردار است.

این نمایشگر از لاستیکی قابل انعطاف ساخته‌شده که بر روی مجموعه‌ای از محرک‌ها قرار گرفته‌است. کل این ساختار زیر دوربینی که از یک پروژکتور کینکت ساخته شده و تصاویر را برروی صفحه نمایش می‌دهند، قرار گرفته است. این دوربین همچنین می‌تواند مقدار عمق فشرده‌شدن یا کش آمدگی نمایشگر را نیر تخمین بزند.

اگر نقطه‌ای از نمایشگر به بالا کشیده شود، برجستگی برروی آن ایجاد شده و اگر فشرده شود، فرورفتگی در آن به‌وجود خواهد آمد. با کشیدن انگشت برروی این صفحه، نمایشگر اصطکاک را احساس خواهد کرد و با کشش دادن نمایشگر، در تصاویر اعوجاج دیده خواهد شد.

نمایشگر

تمامی این قابلیت‌ها به منظور ایجاد نمایشگری که واقعا سه‌بعدی است در این صفحه لاستیکی ایجاد شده‌است. تکنولوژی کنونی به افراد امکان دیدن تصاویر سه بعدی را خواهد داد، اما این تصاویر درحقیقت خطای دید هستند و نه تصاویر حقیقی. همچنین حقیقت مجازی به افراد امکان می‌دهد اجرام را با کمک اشاره تغییر داده و کنترل کند، اما نمایشگر جدید با تلفیقی از این دو تکنولوژی،‌امکان لمس و ایجاد تغییر را به صورت حقیقی فراهم آورده‌است و تلفیقی بودن آن باعث شده محققان MIT آن را نمایشگر 2.5 بعدی بنامند.

این محققان در تلاش بوده‌اند با ابداع این نمایشگر بر محدودیت‌هایی که توسط ابزارهایی مانند ماوس و صفحه کلید و یا حتی نمایشگرهای لمسی ایجاد شده‌اند،‌غلبه کنند. از این رو صفحه‌ای قابل انعطاف ساخته‌اند که به کاربران امکان می‌دهد از تمامی اشاره‌هایی که با آنها آشنایی دارند، برای استفاده از آن استفاده کنند. بااین‌همه تا زمانی که بتوان از این تکنولوژی جدید در اسمارت‌فونها استفاده کرد راه طولانی باقی مانده است، زیرا محرک‌های نمایشگر هنوز ابعاد بسیار بزرگی دارند و نیاز به حضور پروژکتور محدودیت‌هایی برای استفاده از این نمایشگر اجیاد خواهد کرد.

کد خبر 210899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز