مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: اولین کفش هوشمند دنیا برای کمک به افراد نابینا به بازار آمد. این کفش به این افراد کمک می‌کند به راحتی از خیابان‌های شهر عبورکنند.

کفش هوشمند

اولین کفش هوشمند جهان ساخته کشور هند است. در عصر تکنولوژی همه ابزار و وسایل مورد نیاز انسان از پوشاک گرفته تا وسایل منزل، وسایل پزشکی، وسایل مهندسی و.... در حال تغییر و هوشمند شدن است. شاید افرادی باشند که با این تغییرات راضی نباشند، ولی افرادی هم هستند که با این تغییر و تحولات زندگی‌ جدیدی را شروع کرده‌اند.

افراد معلولی که با این وسایل هوشمند توانسته‌اند بر سال‌ها ناتوانی خود غلبه کرده و کارهایی که دوست دارند و یا داشتند را انجام دهند.

همه ما درباره گوشی‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند و یا ساعت هوشمند و غیره را می‌شناسیم، اما در مورد کفش هوشمند تا به حال کسی چیزی نشنیده است. چرا که این کفش نه به معروفی و نه در حد فروش کفش‌های مارک‌داری مانند؛ آدیداس، نایک، مرل و...است.

این کفش‌ها به نرم‌افزار‌های گوشی‌های هوشمند مجهز هستند که به افراد نابینا کمک می‌کنند که به راحتی در خیابان‌های شهر تردد کنند.

کفش هوشمند

اولین کفش هوشمند

کفش هوشمند

کفی کفش‌های هوشمند

این کفش هوشمند با نام "لو شل Le Chal" به بازار معرفی شده است. سازندگان این کفش هوشمند؛ کریسپین لارنس Krispian Lawrence و آنیروده شرما Anirudh Sharma هستند.

فناوری که آنان در قالب کفش هوشمند به بازار عرضه کرده‌اند، می‌تواند دنیای افراد نابینا را دگرگون، راحت‌تر و شاید هم فعال‌تر کند، چرا که این کفش هوشمند به این افراد در یافتن مسیر و راهشان در همه جا کمک و راهنما خواهد بود.

این کفش به جی‌پی‌اس مجهز شده است. به این ترتیب فرد نابینا باید نقشه محل و مقصد خود را به کفش ارائه دهد، کفش هوشمند نیز بر‌اساس محرک‌های برنامه که در کف کفش‌ها کار گذاشته شده است، فرد نابینا را با ویبره (لرزندان) در مسیر دلخواه راهنمایی و هدایت می‌کند.

برای مثال اگر قرار باشد فرد به چپ بپیچد، محرک برنامه کفش چپ ویبره می‌کند و یا برعکس. نکته جالب اینکه با نزدیک شدن فرد به مقصد مورد نظر محرک برنامه شدت ویبره را افزایش داده و فرد را آگاه می‌سازد.

این کفش هنوز نمی‌تواند به فرد نابینا در مورد ناهمواری‌ها و موانع مسیر راه هشداری بدهد ولی در آینده مطمئنا این کفش مجهزتر خواهد شد. امید است در عصر تکنولوژی افراد نابینا با کمک تکنولوژی‌های هوشمند هر چه سریعتر و بدون راهنمایی انسان دیگر به فعالیت‌های دلخواه خود بپردازند.

این کفش برای تمرین‌های ورزشی افراد معمولی هم بسیار سودمند است، زیرا مانند یک ماشین حساب دقیق در محاسبه گام‌های رفته، میزان سوزندان چرب‌ها و کالری به افراد کمک می‌کند. قیمت این کفش‌هاب برای افراد عادی حدود 6000 روپیه معادل 98 دلار ولی برای افراد نابینا‌ نصف قیمت سایر افراد، یعنی مبلغ بسیار کمتر از ارزش یک جفت کفش نایک است.

  • منبع: mensxp
کد خبر 252938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز