فریبا خانی: وقتی یک اثر هنری را می‌بینیم ‌ احساس می‌کنیم اگر این هنرمند بیش‌تر به مسائل علمی اشراف داشت،‌ کارهای بهتری ارائه می‌داد. می‌دانی که یک مجسمه ساز یا یک نقاش حتماً حتماً باید به آناتومی بدن و علم فیزیک و علم مواد و شیمی ترکیب و خاصیت مواد اشراف داشته باشد.

وقتى تصویرهاى رادیولوژى وارد دنیاى هنر مى‌شوند

بدون این‌ها خلق اثر هنری از عمق کافی برخوردار نخواهد بود. لئوناردو داوینچی یکی از هنرمندانی است که اهل علم بوده و کارهای او مدام از لحاظ علمی هم ارزیابی می‌شود. این هفته  ایستگاه،‌ شما را به یک نمایشگاه عجیب می‌برد. حوصله‌کنید و همه‌ی قسمت‌های این صفحه را ببینید و بخوانید!


فراتر از دست و پای شکسته

تصویرهای رادیولوژی ما را یاد اشعه‌ی ایکس می‌اندازند، یاد دست‌ها و پاهای شکسته و آسیب دیده. این عکس‌های رادیو لوژی ما را یاد بیمارستان می‌اندازند و راز وارگی این عکس‌ها. مردم عامی که علم پزشکی ندارند مدام به این عکس‌ها خیره می‌شوند و  در نهایت این پزشکان هستند که رمزگشای این راز می‌مانند و از این شاهد پر معنی، گره بیماری را رمزگشایی می‌کنند. حالا این عکس‌های رادیولوژی قرار است تابلوی نقاشی باشند. به نظرت چه اتفاقی می‌افتد، به تصویر نگاه کن!

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

اثر نسرین نوشفر


هنر و زاویه‌ى دید

هنر امکانات پیشرفته‌ای دارد. شما می‌توانید از هر زاویه‌ دیدی با هر توانایی علمی و در هر جغرافیایی که باشید، با امکاناتی که دردسترس دارید به خلق کارهای هنری بپردازید. مهم نیست چه امکاناتی داشته باشید، باید خلاقیت خود را به کار بیندازید.

حالا به دور و برت نگاه کن... خوب نگاه کن! ببین با چه چیزهایی می‌توانی یک کار هنری اجرا کنی.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

 

یک نمایشگاه عجیب

گفتیم  ارتباط هنر با علم بسیار مهم است. نمایشگاه نقاشی‌های رادیولوژی کاری از«نسرین نوشفر» هم در همین راستاست. در این نمایشگاه 26 اثر از  این هنرمند را می‌بینیم. او  با استفاده از خاصیت عکس‌ رادیولوژی و نورپردازی به آن، کارهای نویی خلق کرده است. این تابلوها به ما می‌گویند که می‌شود  پلی از دنیای پزشکی به دنیای  هنر زد. گویی این دو دنیا کمی از هم دورند و چه خوب که بشود این دو دنیا را به هم نزدیک کرد.

تابلوها در یک قاب طراحی شده‌اند و به نوعی به آن‌ها نور تابیده می‌شود. فضای سرای هنر در فرهنگ‌سرای نیاوران تاریک است و مناسب این تابلوها...

 البته عکاسی در این نور کم خیلی مشکل است و عکاس خبرنگار ما مدام مجبور می‌شود. زوایای عکاسی‌اش را عوض کند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

عکس: محمود اعتمادی

 

یک هنرمند علاقه‌مند به دنیای پزشکی

چرا یک هنرمند نقاش باید از این  فیلم‌های رادیولوژی  برای آفرینش هنری خود با یک نگاه جدید استفاده کند؟ دلیلش چیست؟

نسرین نوشفر لیسانس مامایی است و فوق لیسانس خود را در رشته‌ی نقاشی از دانشگاه تهران گرفته است. آشنایی او با علم پزشکی و دلبستگی‌هایش سبب شده از این امکان پزشکی برای هنر استفاده کند. او به دوچرخه می‌گوید:
« من فکر کردم که زندگی همه‌ی ما با این تصاویر رادیولوژی عجین است، تصویرهایی که امکان می‌دهند که دنیای درون بدن را ببینیم و این خیلی مهم است. پس می‌تواند امکانی برای بازگویی یک هنر فراهم کند.»

  • آیا نسرین نوشفرِ ماما هنوز به کارهای پزشکی علاقه‌مند است؟

بله، من هفته‌ای یک روز به این کار می‌پردازم و بقیه‌ی روزها در آموزشگاه نقاشی به تدریس نقاشی می‌پردازم.

  • غیر از این نوع کار با چه تکنیک‌های دیگری نقاشی می‌کشید؟

رنگ روغن و...

  • این تابلوها را چه‌طور تهیه می‌کنید، روند کار چگونه است؟

 من تمام تصاویر را یک‌جا تهیه و گاهی به آن رنگ هم اضافه می‌کنم.  هر تابلویی هم در یک زمان مخصوص به خودش خلق می‌شود.

  • و اگر نوجوانان بخواهند بروند دنبال هنر؟

 آموزش بسیار مهم است. هر کاری را که بخواهیم انجام بدهیم شاید یک علاقه‌ی اولیه داشته باشیم، اما برای رسیدن به هدف نیاز به آموزش هست و این را نباید فراموش کرد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

اثر نسرین نوشفر

کد خبر 210765
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز