دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: با حضور رئیس‌جمهور چند طرح عمرانی ازجمله سد و نیروگاه گتوند علیا و آزادراه آبادان - ماهشهر به بهره‌برداری رسید.

سد گوتوند

سد و نیروگاه گتوند علیا با هزینه‌ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان ساخته شده است.ذخیره‌سازی‌ قریب به پنج‌میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان، افزایش دو هزار مگاوات انرژی برقابی به ظرفیت تولید برق کشور و توان تولید سالانه چهار هزار و 570گیگاوات ساعت برق ازجمله اهداف ساخت این سد بوده است.

همچنین با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل شده و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی از آسیب سیل مصون مانده و کشاورزان می‌توانند با امنیت کامل کشاورزی کنند. سد گتوندعلیا به‌عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله 380کیلومتری از مصب رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند در استان خوزستان احداث شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی و با ارتفاع 182متر و طول تاج 760متر است. بزرگراه آبادان - ماهشهر به طول 75کیلومتر و با هزینه 600میلیارد ریال نیز دیروز به بهره برداری رسید.

کد خبر 210554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز