یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

ایلام: در حالی بیش از 17سال از شروع ساخت سد سازبن واقع در شهرستان شیروان چرداول استان ایلام می‌گذرد با وجود هزینه‌های میلیاردی این پروژه به‌طور کامل تعطیل شده است.

ساخت سد سازبن - ایلام

به گزارش مهر، تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ واقع شده و روستای ورگچ از توابع بخش شیروان است. این تنگه را بدان جهت سازبن می‌گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رود به شکل ساز است یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان آب حرکت کنیم پهن‌‌تر می‌شود.

تنگه‌ سازبن با زیبایی وصف ناپذیر به جرأت یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل‌انگیزش چشم هرگردشگری را مجذوب زیبایی‌اش می‌کند. تنگه‌ توریستی سازبن اگر امکاناتی همچون قایق تفریحی موتوری و محل اسکان گردشگران داشته باشد می‌تواند یک جاذبه توریستی مهم در استان باشد. وجود دیوارها و باروهایی از عهد باستان بر دیوارهای تنگه و عرض رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که نگاه بیننده را به‌خود جلب می‌سازد. به جز راه‌های سخت گذر تنها راه ورود به تنگه استفاده از قایق است که بر زیبایی‌های این مکان بکر و دیدنی افزوده است. رودخانه‌های دائمی استان ایلام همواره از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی این منطقه بوده و ساخت یک سد بزرگ روی رودخانه‌‌های پرآب این استان شاهد این مدعاست.

از این سه سد، تاکنون سد ایلام به بهره‌برداری رسیده و آبگیری سد سیمره نیز با گذشت سال‌ها در حال انجام است و سد و نیروگاه سازبن که از اساسی‌ترین احتیاجات مردم منطقه شیروان چرداول ایلام است، متأسفانه هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. درحالی‌که کار ساخت این سد هم‌اکنون متوقف شده، معلوم نیست هزینه میلیاردی آن طی این همه مدت کجا رفته است. این سد که با هدف مهار سیلاب‌های رودخانه سیمره و با ایجاد دریاچه هزار و 600میلیون مترمکعبی کلنگ زنی شد، حال با صرف هزینه‌های هنگفت متأسفانه شاهد جابه‌جایی آن به نقطه دیگر و آن هم دریاچه‌ای 280میلیون مترمکعبی هستیم که با درنظر گرفتن رسوب‌گذاری رودخانه سیمره در کمتر از شاید 25سال شاهد پر شدن آن از رسوب خواهیم بود. از اهداف جانبی ساخت سد سازبن می‌توان به ایجاد اشتغال در منطقه، آبزی‌پروری، تنظیم سدهای پایین‌دست و صنعت توریسم اشاره کرد.

این سد در تنگه مشهور و زیبای سازبن با ایجاد مخزن در دل رشته کوه‌های زیبای زاگرس به‌عنوان یکی از جاذبه‌های زیبای استان در آینده می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب کرده و با توجه به نزدیکی به مراکز سه استان یعنی کرمانشاه، خرم آباد و ایلام باعث جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری در استان ایلام شود.

بخش شیروان از توابع شهرستان شیروان‌چرداول دارای توانمندی‌های خاص در زمینه کشاورزی بوده که با پیگیری مسئولان در اجرای این سد می‌توان این منطقه را سر‌آمد توانمندی‌های استان نام برد. در این بخش مراکز اشتغال‌زایی وجود ندارد و متأسفانه مردم شیروان به‌علت کمبود امکانات کافی به تهران مهاجرت می‌کنند.

تعطیلی طرح‌های عمرانی

نماینده مردم ایلام در مجلس در این ارتباط اظهار داشت: بلاتکلیف بودن سد و نیروگاه سازبن، منجر به تعطیلی کارهای عمرانی در 17روستای این شهرستان شده که مسئولان شرکت توسعه آب و نیروی ایران باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.احمد شوهانی گفت: مصوبات فوق فقط روی کاغذ مانده است، جهت اطلاع وزیر نیرو و مردم شریف ایران می‌گویم سدهای متعددی که قرار بود روی رودخانه‌های مرزی ساخته شوند، فقط در حد طرح باقی مانده است، اگر به تعهدات خود در سفرهای استانی عمل نمی‌کنید، لااقل به سلامت مردم شهر ایلام اهمیت داده و آب شرب مردم شهر ایلام را پاکیزه و بهداشتی کنید. وی افزود: ساخت سد سازبن از طرح‌های برقابی کشور در شهرستان شیروان چرداول به‌طور کامل بعد از هزینه‌های میلیاردی تعطیل شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: شهرستان شیروان چرداول دومین شهرستان بزرگ استان است و با گستردگی و پراکندگی جغرافیایی از مشکلات عدیده‌ای در رنج است و این امر می‌طلبد تا مورد توجه ویژه و مضاعف قرار گیرد. وی با اشاره به مشکل کم آبی در این شهرستان تصریح کرد: باید به‌زودی با تشکیل کمیته‌های ویژه مشکلات سدهای چناره و سازبن در شهرستان شیروان چرداول رفع و عملیات اجرایی این دو سد طبق زمان مشخص اجرایی شود.

کد خبر 179920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز