دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد مرسی با بیان اینکه روابط خارجی مصر با کشورهای دیگر بر اساس شراکت است، اعلام کرد که همکاری امنیتی مستحکمی میان مصر و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

محمد مرسی

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد: کشورها هر چند هم که با هم دشمن باشند، برای تحقق ثبات در مرزها با هم همکاری می‌کنند.

مرسی در مصاحبه با شبکه قطری الجزیره در خصوص روابط کشورش با قطر، امارات، آمریکا و روسیه سخن به میان آورد و گفت که از حمایت مالی قطر از مصر قدردانی می‌کند، اما این به معنای آن نیست که مصر کانال سوئز را به دوحه بفروشد.

رئیس‌ جمهوری مصر خاطرنشان کرد که کشورش بر اساس شراکت و احترام با کشورهای دیگر از جمله آمریکا ارتباط برقرار می‌کند.

مرسی اعلام کرد که مصر روابط خود را با ایران به ضرر کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت نمی‌بخشد.

بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران و انعقاد معاهده صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک مصر با ایران قطع شد بعد از سرنگونی نظام حسنی مبارک‌، دیکتاتور سابق مصر، روابط مصر و قطر بهبود یافت. با وجود افزایش انتشار اخباری مبنی بر اینکه قاهره آماده است در قبال دریافت مالی کانال سوئز را به قطر بفروشد یا رهن دهد، محمد مرسی اعلام کرد: این مساله به معنای فروش چیزی نیست، خاک مصر بر غیرمصری‌ها حرام است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: به دنبال آنکه قطر از زمان قدرت یافتن مرسی میلیاردها دلار در بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کرد و کمک‌هایی به این کشور ارائه داد، قطر از یک طرح سرمایه‌گذاری در منطقه کانال سوئز طی سال‌های آتی برخوردار خواهد شد.

روابط مصر با امارات در دوره مبارک بسیار برجسته بود، اما با روی کار آمدن مرسی این روابط دچار تنش شد.

در گذشته امارات برخی از اعضای اخوان المسلمین را به اتهام نقض امنیت ملی این کشور بازداشت کرد.

محمد مرسی در خصوص روابط مصر با امارات گفت: من در خصوص رابطه با امارات ملاحظه کار هستم و در آسمان روابط مصر با امارات ابرهای ساختگی را می‌بینم.

مرسی در خصوص روابط مصر با رژیم صهیونیستی با بیان اینکه همکاری امنیتی مستحکمی میان قاهره و تل‌آویو وجود دارد، اعلام کرد: همکاری امنیتی با اسرائیل یک مساله جدید نیست و از 30 سال گذشته شکل گرفته است.

وی سفر به اراضی اشغالی را در زمانی که صلح گسترده و عادلانه در خاورمیانه برقرار نشده است و تل‌آویو حق فلسطینی‌ها را در سرزمین‌شان ضایع می‌کند، بعید دانست.

مرسی در ادامه افزود: سخن گفتن از همکاری امنیتی یک مساله جدید نیست و به دلیل آنکه مشارکتی در زمان تصمیم‌گیری به وجود آمده است، اکنون این همکاری امنیتی نسبت به گذشته بیشتر جلوه کرده است چرا که هیچ کس نه به صورت مستقیم و نه غیرمستقیم نظر خود را بر ما دیکته نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مصر همواره از صلح عادلانه و فراگیر میان فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید، اعلام کرد: مصری‌ها خواهان جنگ نیستند و به هیچ کس هم اجازه نمی‌دهند که چه در کلام و چه در عمل حق آنها را نقض کند.

مرسی در خصوص روابط مصر با آمریکا گفت: روابط ما بر پایه منافع مشترک و عدم مداخله در امور مصر است و آمریکا اکنون بر اساس منافع متقابل میان دو کشور با مصر همکاری می‌کند.

وی در این خصوص که با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون دیدار نکرده است، گفت که این یک مساله طبیعی است و وی با تعداد بسیاری از رهبران و مسئولان دیدار کرده است و وی در آینده به تعدادی از کشورها از جمله آمریکا سفر خواهد کرد.

رئیس جمهوری مصر در خصوص سفرش به روسیه در جمعه گذشته اعلام کرد که سفرش به روسیه در چارچوب روابط طبیعی صورت گرفت، چرا که روسیه یک کشور بزرگ بوده و دارای امکاناتی است که به دولت و مردم مصر در تمامی عرصه‌های نظامی، علمی و عملی سود می‌رساند.

وی در خصوص امور داخلی مصر با بیان اینکه به عضویتش در اخوان المسلمین افتخار می‌کند، اعلام کرد: محبوبیت من میان مردم مصر روز به روز افزایش می‌یابد و اکثر مردم مصر از من حمایت می‌کنند و من در چندین موضع شاهد این مساله بوده‌ام.

مرسی در خصوص اخباری مبنی بر تنش میان وی و نهاد نظامی در مصر گفت: رابطه مستحکمی میان ما و نهادهای دولتی از جمله نهاد نظامی وجود دارد.

کد خبر 210506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز