همشهری آنلاین: نتایج اولیه و غیر رسمی انتخابات شوراهای استانی در عراق از پیشتازی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق در بیشتر استان‌های این کشور خبر می‌دهد.

پیشتازی فهرست نوری المالکی در انتخابات شورای استانی عراق

 

به گزارش خبرنگار فارس در بغداد، برخی منابع ویژه اعلام کردند که ائتلاف دولت قانون در عراق به ریاست نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور در اغلب استان‌های جنوبی غیر از استان میسان پیروز شده است، در استان میسان نیز بر اساس این گزارش فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر رتبه اول را در انتخابات به دست آورده است.

از کربلا نیز گزارش می‌رسد که ائتلاف دولت قانون رتبه اول آراء را به خود اختصاص داده، در استان نجف نیز رقابتی بین ائتلاف مالکی با فراکسیون الوفا به ریاست استاندار این استان وجود دارد.

مقداد الشریفی رئیس اداره انتخابات عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اعلام کرد که هنوز در بخش بغداد مشخص نیست کدام لیست‌ها پیروز انتخابات خواهند بود، البته در آینده ای نزدیک نتایج انتخابات در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

وی در مورد تخلف‌های احتمالی در مراکز انتخاباتی در استان‌های مختلف گفت که کمیساریای انتخابات منتظر ارائه شکایت‌ها است تا اگر تخلفی در بغداد و سایر استانها صورت گرفته به آن رسیدگی کند و نتیجه آن نیز بعدا اعلام خواهد شد.

در استان نجف در 161 کیلومتری غرب بغداد نیز رقابت بین دو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و فراکسیون الوفاء در استان نجف و بعد از این دو ائتلاف حزب المواطن(شهروند) به رهبری سید عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند، فراکسیون الاحرار نیز در رتبه بعدی قرار گرفته است.

در استان کربلا نیز منابع ویژه اعلام می‌کنند که دولت قانون در رتبه اول قرار دارد و بعد از این ائتلاف اللواء در رتبه دوم و فراکسیون الاحرار در رتبه سوم قرار گرفته است.

در مورد رأی گیری‌ های خاص(رای گیری از نظامیان) نیز این منابع اعلام کرده‌اند که میزان پیروزی ائتلاف دولت قانون نسبت به سایر لیست‌ها 80 درصد است.

در استان بصره نیز برخی منابع سیاسی در استانداری از پیشتازی دولت قانون در انتخابات شوراهای استانداری خبر می دهند، فراکسیون المواطن در این انتخابات در رتبه دوم قرار گرفته است و جریان الاحرار نیز سوم است.

تعداد رأی دهندگان استان بصره بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر بود که در 499 بخش انتخاباتی توزیع شده بودند و تعداد مراکز رأی گیری بالغ بر 3613 مرکز بود که در مرکز این استان و سایر بخش های آن حضور داشتند.

در استان واسط نیز یک منبع در کمیساریای انتخابات به خبرگزاری فارس اعلام کرد که نتایج اولیه از پیروزی ائتلاف دولت قانون خبر می‌دهد، بعد از این لیست، الاحرار در رتبه دوم و المواطن در رتبه سوم قرار گرفته است. این منبع نسبت مشارکت مردم در این انتخابات را 52 درصد اعلام کرد.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که در انتخابات شوراهای استانی عراق، نزدیک به 6.5 میلیون نفر شرکت کردند و درصد حضور مردمی در این انتخابات به 50 درصد می‌رسید. با اضافه کردن آمار مشارکت مردمی در انتخابات ویژه نیروهای امنیتی و پلیس عراق، این نسبت به 51 درصد می‌رسد.

«سربست مصطفی» رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق در کنفرانس مطبوعاتی که عصر دیروز در هتل «الرشید» بغداد برگزار شد، تصریح کرد: درصد مشارکت مردمی در انتخابات روز شنبه که در 12 استان عراقی برگزار شد به 50 درصد می‌رسد و به طور دقیق 6 میلیون و 447 هزار نفر در این انتخابات رای داده‌اند.

وی افزود: میزان مشارکت در استان‌های مختلف عراق به شرح زیر است:

«الرصافة» و «کرخ» بغداد: 32 درصد

دیالی: 51 درصد

بابل: 54 درصد

کربلا: 54 درصد

واسط: 52 درصد

صلاح الدین: 61 درصد

نجف: 53 درصد

بصره: 42 درصد

دیوانیه: 58 درصد

میسان: 44 درصد

ذی‌قار: 50 درصد

مثنی: 59 درصد

مرحله دوم انتخابات شوراهای استانی عراق از ساعت هفت صبح دیروز در 12 استان این کشور آغاز شد و تا 5 عصر ادامه یافت. نزدیک به 14 میلیون واجد شرایط، دیروز می‌توانستند آرای خود را به صندوق بریزند.

شرکت‌کنندگان در این انتخابات می‌بایست 378 نفر را از میان 8 هزار و 138 نامزد وابسته به بیش از 260 جریان و گروه سیاسی، انتخاب می‌کردند.

مرحله اول این انتخابات یک هفته پیش به طور ویژه برای نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس عراق برگزار شد تا در مرحله دوم انتخابات، این نیروها صرفا به تامین امنیت کشور مشغول باشند.

هنوز این انتخابات به پایان نرسیده و انتخابات در دو استان «نینوا» و «الانبار» به دلیل شرایط امنیتی فعلا به تعویق افتاده و به 18 می موکول شده است.

استان کرکوک نیز قرار است پس از تصویب قانون شورای این استان در پارلمان، در انتخابات شرکت کند و ریاست منطقه کردستان عراق نیز زمان برگزاری انتخابات شورهای استانی در سه استان «اربیل»، «سلیمانیه» و «دهوک» را 12 سپتامبر آینده و همزمان با انتخابت پارلمانی و ریاستی این منطقه اعلام کرده است.

کد خبر 210349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز