سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنش و درگیری در عراق چند ماهی است که با اختلاف‌های جریان‌های سیاسی این کشور ادامه دارد اما در آستانه اعلام نتایج رسمی انتخابات حساس شوراهای استانی آتش ناآرامی‌ها در این کشور شعله‌ور‌تر شده است.

انتخابات

درگیری، تیراندازی و انفجار در عراق از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات اخیر، تقریباً هر روز وجود داشته و اکنون در آخرین مورد گزارش‌ها از کشته شدن چندین نفر در درگیری میان نیروهای نظامی این کشور و عده‌ای از مخالفان خبر می‌دهند. بی‌بی‌سی گزارش داده که در جریان این درگیری در محل تحصن مخالفان در جنوب غربی کرکوک حداقل ۲۶نفر کشته شده‌اند. برخی رسانه‌ها تعداد کشته‌شدگان در منطقه الحویجه در شمال عراق را ۳۳ نفر و تعداد مجروحان را ۱۰۰نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی وارد محوطه‌ای شدند که از‌ماه ژانویه محل تحصن معترضان سنی بوده است. وزارت دفاع عراق به‌دنبال این درگیری در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۲۰فرد مسلح به‌همراه سه نیروی ارتش در این درگیری کشته شده‌اند. در این بیانیه تأکید شده که افراد مسلح از تحصن معترضان به‌عنوان پوشش برای مخفی شدن استفاده کرده بودند و نیروهای نظامی این کشور ۷۵نفر از آنها را به همراه تسلیحات مختلف ازجمله تعداد زیادی نارنجک بازداشت کرده‌اند. حامدالجبوری، سخنگوی تحصن‌کنندگان در این منطقه اما با رد حضور افراد مسلح اعلام کرده که ۲۰۰نفر در درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

مقام‌های سنی این منطقه پرتنش می‌گویند که درگیری‌ها به‌خاطر تلاش برای بازداشت افراد به وسیله نیروهای امنیتی شروع شده است. ناآرامی‌ها در عراق به‌خاطر برگزاری نخستین انتخابات این کشور پس از خروج نیروهای آمریکا شدت گرفته است. نتایج اولیه انتخابات شوراهای استانی که با رقابت شدید گروه‌های سیاسی در وضعیت بحرانی این کشور حساسیت خاصی پیدا کرده حکایت از پیروزی ائتلاف نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دارد. برخی منابع گزارش داده‌اند که ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی در بیشتر استان‌های این کشور ازجمله بغداد پیروز انتخابات شده است.

ناآرامی‌ها در عراق از‌ماه دسامبر سال گذشته میلادی و به‌دنبال بازداشت متهمان به دست‌‌داشتن در عملیات تروریستی شدت گرفت. منطقه الحویجه اما به‌دنبال حملات مختلف به پست‌های ایست بازرسی و کشته شدن یک افسر ارتش تحت محاصره شدید قرار گرفت. نیروهای امنیتی عراق از ساکنان این منطقه در غرب کرکوک خواسته بودند که متهم به قتل این نظامی را تحویل دهند اما مخالفان از این مسئله امتناع کردند. گفته می‌شود آخرین تلاش‌ها برای حل و فصل ماجرا دوشنبه شب با شکست روبه‌رو شد.

مقام‌های نظامی عراق اعلام کرده‌اند که نیروهای نظامی این کشور هدف حمله قرار گرفته و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. گفته می‌شود نیروهای ارتش به‌دنبال بازداشت افراد مسلح گروهی موسوم به «ارتش نقشبندیه» بوده‌اند. سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به این درگیری از هر دو طرف خواسته‌ است تا آرامش خود را حفظ کنند. کرکوک که منطقه‌ای نفت خیز است در ماه‌های اخیر صحنه حملات و درگیری‌های مختلف بوده است.

اختلاف‌ها میان جریان‌های سنی و کردهای عراق با ائتلاف دولت قانون طی ماه‌های گذشته شدت گرفته و تلاش‌ها برای بازگشت آرامش به صحنه سیاسی این کشور تاکنون به نتیجه نرسیده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ادامه تنش‌های سیاسی و تحریم جلسات کابینه از سوی احزاب سنی و کرد، روز گذشته وزیر آموزش‌ و پرورش هم از مقام‌ خود استعفا کرده است. همچنین برخی منابع اعلام کرده‌اند که جلسه کابینه به‌خاطر حاضر‌نشدن معاون نخست‌وزیر لغو شده است.

برگزاری انتخابات شوراهای استانی باعث شد تا حملات در این کشور شدت بگیرد. طی هفته گذشته ده‌ها نفر در مناطق شیعه‌نشین عراق کشته شده‌اند. ناآرامی‌ها در این کشور به‌حدی بوده که دولت عراق مجبور به تعویق انتخابات در دو استان سنی‌نشین شد. جریان سیاسی در عراق به اختلاف و ناآرامی‌هایی دامن زده‌ که آتش‌ آن به عقیده بسیاری می‌تواند همه آنچه را که این کشور به‌سختی طی سال‌های گذشته در مسیر دمکراسی به‌دست آورده تبدیل به خاکستر کند.

کد خبر 210756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز