گروه اجتماعی: برخی از وعده‌هایی که به معلولان داده شد در حد حرف بوده که امیدواریم تا پایان دولت دهم این وعده‌ها عملی شود.

معلولان

علی همت محمودنژاد، عضو هیأت مدیره جامعه‌جهانی معلولان، با اعتراض به عملکرد دولت در حوزه معلولان گفت: با وجود وعده‌های داده‌شده از سوی مسئولان ازجمله رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بهزیستی، برخی از این وعده‌ها در حد حرف بوده است که امیدواریم در سال‌جاری و تا پایان دولت دهم مسئولان به این وعده‌های داده‌شده عمل کنند.

محمودنژاد افزود: ‌تشکیل‌نشدن شورای‌عالی معلولان با وجود دستور رئیس‌جمهور در سال 85، یکی از خواسته‌های معلولان است که امیدواریم طی ماه‌های باقیمانده از دولت این شورا تشکیل شود.به گزارش خبرگزاری مهر، او در مراسم افتتاح جشنواره علی اکبر(ع) که با حضور سه هزار معلول در پارک خانه‌هنرمندان برگزار شد توضیح داد: اشتغال، مسکن و ازدواج سه مشکل اصلی معلولان در کشور است. لازم است مسئولان در بخش‌های مختلف توجه ویژه‌ای را به رفع مشکلات و موانع معلولان در جامعه داشته باشند و علاوه بر توجه‌های عاطفی موانع اقتصادی و مشکلات آنها را نیز برطرف کنند.

او در مورد جشنواره علی اکبر ویژه معلولان نیز گفت: در این جشنواره قصد داریم با اطلاع‌رسانی گسترده جوانان موفق با توانایی خاص را از دل روستاهای محروم و دوردست شناسایی کنیم تا در نهایت در مرحله پایانی این جشنواره شرکت کنند.محمودنژاد هدف از برگزاری جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) ویژه معلولان را نشان دادن توانایی‌های معلولان به جامعه دانست و تأکید کرد: این جشنواره در محورهای مختلف (علمی، هنری و ورزشی) برگزار خواهد شد و متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند تا اول خرداد سال‌جاری آثار خود را به انجمن حمایت از معلولان ارسال کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران تأکید کرد: روزانه بیش از 110نفر به تعداد معلولان کشور اضافه می‌شود. نکته دیگر اینکه مستمری دریافتی معلولان 40هزار تومان است که اگر آن را تقسیم بر یک‌ماه کنیم این افراد روزانه کمتر از 40سنت مستمری دریافت می‌کنند.

اشتغال معلولان

مستمری ناچیزی که به معلولان پرداخت می‌شود، تکافوی هزینه‌های زندگی‌شان را نمی کند. ‌ماهانه‌ای که از سوی سازمان بهزیستی به معلولان پرداخت می‌شود در سال 91برای هر نفر 40هزار تومان بوده‌است که با توجه به تورم لگام گسیخته روزبه‌روز از ارزش آن کاسته شد. معلولان برای رهایی از فقری که گریبانشان را رها نمی‌کند، تلاش می‌کنند تا صاحب شغل شوند و از این راه هزینه زندگی‌شان را تأمین کنند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در سال 83تصویب شده‌بود، چگونگی تحت‌حمایت‌قراردادن آنها را به خوبی مشخص کرده ‌است اما این قانون از سال تصویب تا‌کنون به‌اجرادرنیامده و عملا از معلولان مشکلی حل نکرده است. در این قانون تأکید شده است که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی- پیمانی- کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط اختصاص پیدا کند. اما این ماده قانونی هرگز محقق نشد.

وعده‌های خوش

در سال‌های گذشته مسئولین وعده‌هایی به معلولان دادند که برخی از آنها هرگز رنگ عمل به‌خود نگرفت، آخرین وعده از این دست به واردات خودروی خارجی مربوط می‌شود. اردیبهشت پارسال خبری از سوی بهزیستی منشتر شد که براساس آن چهارهزار و 700معلول می‌توانستند خودروهای خارجی مناسب‌سازی‌‌شده را با 30میلیون تومان تخفیف گمرکی خریداری و به کشور وارد کنند. با وجود ثبت‌نام معلولان در سایتی که از سوی بهزیستی مشخص شده بود‌ و اجرای قرعه‌کشی میان متقاضیان از سوی مسئولان سازمان بهزیستی، ‌این وعده هرگز محقق نشد.

ابتدا اعلام شد که به‌دلیل بروز مشکلاتی مربوط به ورود خودروهای خارجی واردکردن خودرو برای معلولان امکان ندارد، پس از آن گفته شد که به معلولان 30میلیون تومان وام خرید خودروی داخلی پرداخت خواهد شد اما این وعده هنوز عملی نشده است. سهمیه سوخت معلولان هم ازجمله وعده‌هایی بود که عملی نشد.

برای تعیین سهمیه سوخت معلولان در سال87 یک کارگروه ویژه از طرف ریاست‌جمهوری تشکیل شد که این کارگروه سهمیه روزانه 50هزار لیتر بنزین را برای معلولان تصویب کرد. سهمیه درنظر گرفته شده دو سال پیاپی 87و 88به‌صورت کارت‌های سوخت در اختیار بهزیستی و به تبع آن معلولان قرار گرفت. در واقع دو سال هم کار به همین روال طی شد اما با وجود اینکه مصوبه‌های این کارگروه هنوز لغو نشده و به قوت خویش باقی است در سال 89، 90و 91معلولان کشور از دریافت سهمیه سوخت بازمانده‌اند. مسئولان بهزیستی اگر چه هر بار توضیح داده‌اند که برای حل این مشکل تلاش زیادی داشته‌اند اما این تلاش‌ها تا‌کنون به نتیجه نرسیده است.حل مشکلات ایاب و ذهاب، پرداخت کامل شهریه دانشگاه و حمایت بیمه‌ای معلولان از‌ دیگر وعده‌هایی است که معلولان در انتظار اجرای آن هستند.

کد خبر 209942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز