همشهری آنلاین: اختلاف شدید میان احزاب دمکرات ها، ملت آزادی و جنبش 5 ستاره باعث شده است تا پس از گذشت حدود دو ماه از انتخابات پارلمانی، این کشور همچنان بدون دولت و رییس جمهوری بماند.

به گزارش ایرنا، اختلافات داخلی و برون حزبی میان احزاب بزرگ ایتالیا و عدم اتفاق نظر در خصوص انتخاب جانشین جورجو ناپولیتانو رییس جمهوری و همچنین نداشتن اکثریت پارلمانی هیچ یک از این احزاب، آینده سیاسی این کشور را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

رای گیری پارلمانی روز پنجشنبه برای انتخاب رییس جمهور جدید نیز که در نشستی مشترک از سوی نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان و 58 نماینده استانی برگزار شد بدون نتیجه ماند و به روز جمعه موکول شد.

فرانکو مارینی رییس سابق مجلس سنا که از سوی احزاب دمکرات ها و ملت آزادی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برگزیده شده بود در دو رای گیری روز گذشته شکست خورد و موفق به کسب آرا لازم نشد.

بدین ترتیب روز جمعه نیز دو رای گیری دیگر در پارلمان برای انتخاب رییس جمهور آینده ایتالیا برگزار خواهد شد و در صورت عدم توافق میان نمایندگان این رای گیری ها به شنبه و یکشنبه موکول می شود.

حزب چپ گرای میانه دمکرات ها، که تنها دارای اکثریت پارلمانی در مجلس نمایندگان است، روز جمعه رومانو پرودی نخست وزیر اسبق را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرد که با مخالفت شدید حزب راست گرای میانه ملت آزادی مواجه شده است.

بسیاری از نمایندگان پارلمانی و حزبی از تمایل برای انتخاب یک رییس جمهوری زن صحبت کرده اما اتفاق نظر بر روی کسی وجود ندارد.

بر اساس قانون اساسی ایتالیا، نامزد ریاست جمهوری حداقل نیاز به دو سوم آرا در سه رای گیری نخست در پارلمان این کشور دارد. به این معنی که در رای گیری های روز گذشته می بایست از مجموع یک هزار و هفت نماینده ، 672 نفر معادل دو سوم آرا که متشکل از نمایندگان دو مجلس نمایندگان و سنا به علاوه 58 نماینده استانی می شد را به دست می آورد.

نامزد ریاست جمهوری از رای گیری چهارم به بعد می تواند با کسب حداقل 504 رای به عنوان رییس جمهوری جدید ایتالیا برگزیده شود.

رییس جمهوری ایتالیا که مقامی تشریفاتی محسوب می شود، از سوی اعضا پارلمان و نمایندگان استانی انتخاب می شود و هفت سال در سمت خود باقی می ماند.

روز پنج شنبه همچنین حدود دویست نفر با تجمع در مقابل مجلس نمایندگان خواستار رای احزاب به استفانو رودوتا نامزد ریاست جمهوری جنبش پنج ستاره شدند.

ایتالیا که با شدیدترین بحران سیاسی پس از جنگ دوم جهانی مواجه است به نظر می رسد با بن بست سیاسی روبرو شده باشد، چرا که ناپولیتانو که در آستانه پایان دوران ریاست جمهوری است (25 اردیبهشت) دیگر از قدرت لازم برای انحلال مجدد پارلمان برخوردار نیست و اختلاف میان احزاب سیاسی نیز به حدی است که احتمال اتحاد بزرگ میان آنها امکان پذیر نیست.

رییس جمهوری جدید ایتالیا پس از انتصاب از سوی پارلمان از توان انحلال مجالس سنا و نمایندگان برخوردار خواهد بود و در صورتی که تلاش های وی نیز برای تشکیل دولت جدید با شکست مواجه شود، می تواند انتخابات جدید پارلمانی در ایتالیا برگزار کند.

کد خبر 209908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز