سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

علی آقامحمدی:* تحولاتی که در آستانه برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ در دنیا رقم خورد، نشان داد که عدم حضور ایران چه برای میزبان، چه برای عراق و چه آمریکا آنقدر گران آمده است که برای جلب رضایت مسئولان کشورمان جهت حضور در این اجلاس به‌طور مستقیم و غیرمستقیم دست به کار شوند.

این امر دلیلی نمی‌تواند داشته باشد جز این‌که با تحریم این اجلاس توسط ایران عملا اعتبار اجلاس زیر سئوال می‌رفت؛ هرچند که آمریکایی‌ها در  این شرایط بار دیگر ایران را به حمایت از تروریست حمایت کرده‌اند.
عدم حضور ایران به‌عنوان بزرگترین همسایه عراق در اجلاس شرم‌الشیخ که به‌منظور پیدا کردن راهکاری برای مشکلات امنیتی و اقتصادی عراق شکل می‌گیرد به‌معنای عدم حضور بزرگترین شریک این کشور بود و طبیعی می‌نمود که در نزد افکار عمومی هر طرحی که در این اجلاس به تصویب می‌رسید بی‌اعتبار و عقیم جلوه کند. لذا بعد از تأکیدات مقامات مصر به‌عنوان میزبانان این اجلاس، شاهد درخواست‌های مکرر مقامات عراقی از ایران بودیم که منجر به پذیرش حضورمان در اجلاس شد. اما آنچه که ما در اجلاس شرم‌الشیخ می‌خواهیم گروکشی و ایجاد جنجال و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم برخی کشورهای حاضر از تروریسم  و  تروریست  و دامن زدن بر ادامه آشوب‌های عراق قطعا نیست، آنچه که ما درپی آن هستیم و تلاش خواهیم کرد در شرم‌الشیخ بدان دست یابیم تصویب طرح‌هایی است که منجر به استقرار حاکمیت مردم در عراق و تثبیت امنیت در آنجا شود. این اجلاس برای همه کشورها باید که زمینه‌ای شود جهت استقرار امنیت در عراق و تلاش ما هم بر آن است تا برای برقراری دموکراسی، کارهای مردم را به دست خود مردم عراق بسپاریم.
این اجلاس زیر ذره‌بین رسانه‌های جهانی قرار می‌گیرد از آن جنبه که محل تقابل دو کشور ایران و آمریکا نیز خواهد بود. اطلاعات ما به ما می‌گوید که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد فرصتی برای مذاکره هستند و اصرار آنها بر دیدار و گفت‌وگوی رایس با متکی است. اما در نظر گرفتن دو نکته در این زمینه خالی از لطف نیست. این‌که برای هر تفاهمی باید زمینه‌ای وجود داشته باشد و ما هنوز آن زمینه را برای تفاهم آمریکا و ایران جهت مذاکره نیافته‌ایم و به فرض اگر در این فضا مذاکره‌ای نیز انجام شود، منتج به نتیجه‌ای نخواهد شد و یا نتایج آن بی‌ارزش خواهد بود. لذا معتقدیم آمریکایی‌ها اگر که بخواهند مذاکره‌ای انجام دهند باید از مواضع قبلی خود نسبت به ایران عقب‌نشینی کنند.
مورد دوم این‌که استراتژی ایران برای حضور در این اجلاس که از ابتدا بر این سیاست تأکید داشته این بوده که اجلاس شرم‌الشیخ فقط تشکیل می‌شود تا سرنوشت عراق را مشخص کند و ما به‌هیچ روی قصد نداریم مشکلاتمان با آمریکا را به خاک عراق یا خاک هر کشور دیگری بکشانیم و در آنجا حل کنیم. دقیقا برعکس آمریکا که با سیاست‌هایی مثل دستگیری دیپلمات‌های ما در خاک کشوری دیگر اصرار داشتند و دارند بر گره زدن مسائل ما و خودشان با مشکلات سایر کشورها. لذا با این تفاصیل احتمال انجام مذاکره در این اجلاس ناچیز می‌نماید و استراتژی ما هم چیزی غیر از مذاکره در اجلاس است و اگر بخواهیم گفت‌وگویی انجام دهیم نیاز به واسطه‌ای نخواهیم داشت.

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 20988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز