چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در همان ساعاتی که فرمانده ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد آرامش 40ساله بلندی‌های جولان دیگر پایان یافته است، گوشه‌ای دیگر از اراضی اشغالی هدف حملات موشکی قرار گرفت تا بدین‌ترتیب امنیت و آسایش شکننده این رژیم از همیشه متزلزل‌تر شود.

نقشه

اکنون نظامیان صهیونیست باید مرتب مراقب و منتظر سقوط موشک یا خمپاره در هرگوشه از مرزهای اراضی اشغالی باشند.
به گزارش شبکه خبری راشا تودی، یک روز پس از درگیری ارتش مصر با افراد مسلح ناشناس در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی، دیروز صدای انفجارهایی در شهر ایلات در جنوب اراضی اشغالی شنیده شد و درپی آن، فرودگاه ایلات پروازهای خود را به حالت تعلیق درآورد.

روزنامه هاآرتص نوشت که دو موشک در شهر ایلات فرودآمده است. ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که این موشک‌ها از سمت شبه جزیره سینای مصر شلیک شده است.در مقابل، یک مقام امنیتی مصری در واکنش به اظهارات اسرائیلی‌ها اعلام کرد که گزارش‌هایی درباره نقض امنیت مرزها دریافت نشده و اسرائیل می‌باید در وهله نخست موشک‌ها را بازرسی کند.یک مقام سیاسی مصری هم اعلام کرد که ارتش در حال بررسی صحت و سقم اظهارات مقام‌های اسرائیلی است.

این درحالی است که شهرداری ایلات اعلام کرد که موشک‌ها خارج از مناطق مسکونی و در منطقه‌ای کوهستانی فرودآمده و صرفا خسارت‌های مادی اندکی داشته است. شبکه خبری راشا تودی همچنین گزارش داد که آژیرهای خطر پس از وقوع دو انفجار به صدا درآمدند و سامانه ضد‌موشکی گنبد آهنین هم نتوانست موشک‌ها را رصد و ساقط کند.
در همین حال، محمد المومنی سخنگوی رسمی دولت اردن هم اخبار منتشره درباره فرودآمدن موشک در خاک اردن را کذب دانست.

یک روز پیش از این انفجارها، در درگیری پلیس مصر با افراد مسلح در مرکز سینا، یک افسر کشته و دو نظامی دیگر زخمی شدند. مقامات امنیتی اعلام کردند که افراد مسلح ناشناسی به دو خودروی گشتزنی پلیس در شمال سینا حمله برده‌اند.
هرچند خسارات ناشی از انفجارهای ایلات ناچیز بوده، اما وقوع این انفجارها و تکرار آنها می‌تواند زنگ خطر را برای اسرائیلی‌ها به صدا درآورد.

انفجارهای ایلات و حمله مسلحانه سینا در حالی رخ می‌دهد که وزارت دفاع مصر طی روزهای گذشته برای نخستین بار با مسلح‌کردن مقرهای امنیتی منطقه سینا، به سلاح‌های سنگین موافقت کرده است. خونین‌ترین درگیری در این منطقه، به‌ماه اوت2012 برمی‌گردد که در آن 16نظامی مصری در نزدیکی مرز با اراضی اشغالی کشته شدند.از سوی دیگر و پس از آنکه منطقه بلندی‌های جولان اشغالی درپی درگیری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح به یکی از ناامن‌ترین مناطق در مرز رژیم صهیونیستی بدل شده است، فرمانده ستاد مشترک ارتش این رژیم اعلام کرد که آرامش 40ساله بلندی‌های جولان دیگر پایان یافته است.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، بینی گانتس در نشست محرمانه‌ای اعلام کرده که طی 40سال امنیت و آرامش در بلندی‌های جولان، ما مرزها را تقویت کرده و موانع پیشرفته‌ای را نصب می‌کردیم اما اکنون امکان شلیک از بالا به سوی ما وجود دارد. وی خواستار حفاظت از مرزها و ایجاد موانع از نوع پیشرفته آن شد.

اما سامانه ضد‌موشکی گنبد آهنین که دیروز نتوانست موشک‌های سینا را ردیابی و ساقط کند، براساس گزارش صادر شده درباره کارکرد آن در جنگ هشت روزه نوار غزه هم تنها توانست پنج درصد موشک‌های فلسطینیان را مهار کند دیروز دوباره خبرساز شده آمریکا در بودجه وزارت دفاع خود 220میلیون دلار را برای حمایت مالی از این سامانه اختصاص داده است. براساس اسناد بودجه پنتاگون، واشنگتن پس از صرفه جویی مالی در بودجه وزارت دفاع قصد دارد برای سال مالی 2014، 220میلیون دلار کمک مالی به گنبد آهنین ارائه کند. آمریکا که در سال2011، 204میلیون و در سال2012، 70میلیون دلار اختصاص داده، برای سال2015 هم قصد دارد 167میلیون دلار برای این سامانه اختصاص دهد.

کد خبر 209741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز