گروه اقتصادی: سکه و طلا نخرید چرا که قیمت فعلی دارای حباب است.

طلا

سقوط پنج درصدی ارزش طلا در بازارهای جهانی باعث شد تا ارزش این فلز گرانبها به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته برسد اما تأثیر آن به‌دلیل مقاومت زرگرهای ایرانی در بازار داخلی چندان محسوس نیست و خریداران هم فعلا دست‌نگه داشته‌اند. البته دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی نوسان متفاوتی را تجربه کرد به‌نحوی که در ساعتی از معاملات بورس‌های جهانی بخشی از ارزش از دست‌رفته این فلز گرانبها احیا شد و هر اونس طلا با حدود 25دلار افزایش مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش همشهری،‌ مقاومت زرگرهای ایرانی در برابر کاهش ارزش جهانی طلا باعث شده که قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کاهش محسوسی پیدا نکند و به نظر می رسد توقف خرید سکه و طلا از سوی مردم در صورت تداوم ریزش ارزش جهانی این فلز گرانبها مقاومت فعالان بازار داخلی را در هم بشکند. برخی تحلیلگران جهانی می‌گویند که دوران سرمایه‌گذاری در بازار طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن رو به پایان است. برخی دیگر بر این باور هستند که رشد اقتصادی دنیا به‌ویژه منطقه یورو همچنان شکننده است و از سوی دیگر چشم‌انداز بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا چندان روشن نیست.

حرکت طلا در سراشیبی

براساس اعلام پایگاه خبری بلومبرگ، بهای نقدی طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 21درصد کاهش داشته است. هیرویوکی کیکاکاوا، مدیرکل تحقیقات شرکت نایهون یونیکام در توکیو در واکنش به کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی گفت: بازار سلف طلا در توکیو با دو عامل تأثیرگذار منفی روبه‌رو شده که یکی کاهش قیمت نقدی طلا و دیگری نرخ بالاتر ین در مقابل دلار است.

بازار جهانی طلا از روز جمعه گذشته با روند کاهشی قیمت مواجه شد که به‌اصطلاح به آن بازار خرسی می‌گویند، به این معنا که سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت برای مدتی طولانی کاهش می‌یابد. تحلیلگران بازار در واکنش به شروع روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی اظهار داشتند که با بروز علائم رشد در اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سهام و ارز دارند. تحلیلگران بازار، رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد آمریکا، احتمال کاهش سیاست‌های تحریک اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا، احتمال فروش طلا از سوی کشورهای بدهکار منطقه یورو ازجمله قبرس، رشد درآمد شرکت‌ها و جذابیت بازار سهام برای سرمایه‌گذاران را ازجمله دلایل کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی عنوان می‌کنند.

کد خبر 209533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز