سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دوی ماراتن بوستون که هر سال در مرکز ایالت ماساچوست برگزار می‌شود، روز دوشنبه نیز برگزار شد اما امسال این رقابت شباهت چندانی با دوره‌های سابق نداشت و صحنه‌های پایانی آن بیشتر شبیه رخدادهایی بود که این مسابقه برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود؛

بوستون

یعنی نبردهای اولیه انقلاب آمریکا. غریو شادی و تشویق تماشاگران پس از غرش انفجار به ضجه درد و فریاد وحشت تبدیل شد. انفجار متوالی دو بمب در نزدیکی خط پایان مسابقه جان سه نفر را گرفت و حدود 140نفر را زخمی کرد که حال هشت نفر وخیم گزارش شده است.

دیروز اهالی شهر بوستون صبح را در حالی شروع کردند که همچنان در بهت ناشی از انفجار دو بمب در مسابقه ماراتن روز قبل بودند. اف بی‌آی که مسئولیت انجام تحقیقات را درباره این حادثه بر عهده گرفته است، هنوز به سرنخ‌هایی دست پیدا نکرده است و تنها از بازجویی از یک دانشجوی عربستانی که روادید تحصیلی وی به پایان رسیده خبر داده است. اف بی‌آی می‌گوید به شخص یا گروهی مظنون نیست اما برخی منابع از امکان دست داشتن گروه‌های تندروی ضد‌دولت آمریکا خبر داده‌اند.

انفجارها در روزی رخ داد که ضرب‌الاجل ارائه اظهارنامه مالیاتی است که معمولاً در بوستون بسیار تنش‌زاست. به همین دلیل یکی از متهمان این انفجارها، گروه‌های راست افراطی مخالف مالیات هستند. این دو انفجار به فاصله 16ثانیه از یکدیگر رخ داد. یک بمب نزدیک خط پایان و دیگری در فاصله‌ حدوداً 100متری از آن منفجر شد. به گفته پلیس، هر دو بمب در سطل زباله جاسازی شده بود. برخی منابع از یافته شدن دو بسته مشکوک در دو نقطه دیگر شهر خبر دادند.

اف بی‌آی در نخستین واکنش، این حادثه را اقدامی تروریستی اعلام کرد. شماری از زخمی‌ها در بیمارستان قطع عضو شده و از بدن آنها ساچمه بلبرینگ خارج شده است. در پی این حادثه، پرواز هواپیماها در فرودگاه بوستون متوقف شد، پلیس از رانندگان خواست از شهر خارج شوند و شبکه تلفن همراه به‌منظور جلوگیری از احتمال انفجار از راه دور بمب‌های دیگر از مدار خارج شد. در ساعات اولیه پس از انفجار، خبر انفجار بمبی دیگر در کتابخانه جان اف کندی این شهر منتشر شد اما این خبر بعداً تأیید نشد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی کوتاه سه دقیقه‌ای خود از کاخ سفید گفت: هنوز نمی‌دانیم چه‌کسی و چرا این اقدام را انجام داده است و نباید قبل از رسیدن به همه حقایق، شتاب‌زده نتیجه‌گیری کنیم. وی تصریح کرد: ما به حقیقت پی‌خواهیم برد و هر کسی که مسئول باشد، عدالت کامل را احساس خواهد کرد.

ستاد مشترکی متشکل از نیروهای امنیتی فدرال، ایالتی و محلی در حال تحقیق درباره انفجار هستند. تا ساعت‌ها پس از این انفجارها، گروه‌های ویژه پلیس پس از دریافت گزارش یافته‌شدن بسته‌های مشکوک در نقاط مختلف شهر، به دانشگاه‌ها، هتل‌ها، ادارات و ساختمان‌های دیگر رفتند. مسابقه ماراتن بوستون از سال 1897در این شهر آغاز شد و هر سال معمولاً حدود 25هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و 500هزار نفر هم به تماشای آن می‌روند. در کنگره آمریکا، دقایقی برای یادبود قربانیان این حادثه سکوت اعلام شد و پرچم آمریکا در این مکان به حال نیمه افراشته درآمد. انفجارهای بوستون واکنش برخی رهبران کشورها را در برداشت.

هرمان ون رامپوی رئیس اتحادیه اروپا این حملات هولناک را محکوم و ابراز اطمینان کرد عاملان آن مجازات خواهند شد. بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نیز این حادثه را که خشونت بی‌معنا خواند، محکوم کرد. حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان این حمله را به شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد. مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند در پیامی به اوباما با مردم آمریکا در مبارزه با تروریسم ابراز همبستگی کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی که در سایت کرملین منتشر شد، برای کمک به تحقیقات درباره این حادثه ابراز آمادگی کرد. وی خاطرنشان کرد که جامعه جهانی باید برای مبارزه با تروریسم گردهم‌آیند. در این حال، طالبان پاکستان دست داشتن این گروه را در این بمب‌گذاری رد کرد. احسان‌الله احسان سخنگوی این گروه هرگونه دخالت این گروه را در این حادثه انکار کرد.

کد خبر 209519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز