جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مردم ونزوئلا 24 فروردین ماه به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در انتخاباتی شرکت کنند که بیشتر از تعیین جانشین هوگو چاوز، به‌عنوان آزمونی برای سنجش میزان محبوبیت انقلاب بولیواری این کشور شناخته می‌شود.

ونزوئلا

حدود ۴۰ روز پس از مرگ رئیس‌جمهور محبوب طبقه فقیر ونزوئلا، رأی مردم ونزوئلا به دو رقیب مهم این انتخابات حالا نظر آنها را درباره انقلاب بولیواری مشخص می‌کند تا مسیر آینده این کشور مشخص شود. نیکلاس مادورو، نامزد توصیه‌شده چاوز که رأی آوردن او حمایت مردم را از سیاست‌های چاوز ثابت می‌کند و انریکه کاپریلس، نامزد مخالفان که طرح‌ها و برنامه‌های چاوز را در طول ۱۴ سال ریاست‌جمهوری‌اش عوام‌فریبی می‌خواند روز پنجشنبه تبلیغات انتخاباتی خود را به پایان بردند تا آینده این کشور فردا در صندوق‌های رأی مشخص شود.

نیکلاس مادورو، سخنرانی پایانی خود را در جریان رقابت‌های انتخاباتی این کشور در مرکز شهر کاراکاس در حالی انجام داد که طرفداران چاوز و حزب سوسیالیست با لباس‌های قرمز مشهور خود برای تشویق او تجمع کرده بودند. حتی در کنار برادر چاوز، دیه‌گو مارادونا هم از آرژانتین به پایتخت ونزوئلا آمده بود تا مادورو تمام تلاش خود را برای پیروزی قاطع در انتخابات کرده باشد. انریکه کاپریلس، نامزد جوان مخالفان که سابقه شکست در مقابل چاوز را در انتخابات گذشته هنوز به‌خاطر دارد هم در یکی از شهرهای شمالی این کشور به میان جمعیت طرفداران خود رفت تا با وعده تغییرهای اساسی در این کشور سخنرانی کند.

بسیاری از نظرسنجی‌ها در میان جو حاکم بر ونزوئلا پس از مرگ چاوز نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد مادورو می‌تواند به راحتی در انتخابات پیروز شود اما کاپریلس باز هم امید خود را از دست نداده و گفته است می‌تواند با رأی مردم از رقیب خود پیشی بگیرد. مؤسسه داتا آنالیسیس ونزوئلا در آخرین نظرسنجی خود اعلام کرده که مادورو50.3

درصد و کاپریلس 33.9درصد آرا را کسب خواهد کرد. کاپریلس طرفدار بهبود روابط با آمریکاست. هر چند به گفته مخالفان با وجود موضع‌گیری‌های چاوز که حتی یک‌بار جورج بوش، را یک «الاغ خطرناک» خوانده بود در تمام سال‌های گذشته آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری ونزوئلا بوده است. در سال ٢٠١٢ حجم صادرات ونزوئلا به آمریکا نزدیک به ٣٩ میلیارد دلار و وارداتش از این کشور هم بیش از ١٧ میلیارد دلار بود.

تقابل درباره چاوز

چاوز پیش از آخرین سفر خود به کوبا برای انجام عمل جراحی به مردم این کشور توصیه کرده بود که درصورت مرگش در انتخابات به معاون او رأی دهند. بسیاری اعتقاد دارند که محبوبیت چاوز در میان طبقه فقیر باعث می‌شود که با وضعیت افکار عمومی پس از مرگ او و قهرمان شناخته شدنش مادورو که سال‌ها قبل راننده اتوبوس بوده است بتواند رأی خوبی به‌دست آورد.

مادورو هم که می‌داند مهم‌ترین برگی که در این انتخابات در دست دارد محبوبیت چاوز است در تبلیغات انتخاباتی خود از همه ابزارها در این رابطه استفاده کرد. او که ۵۰ سال سن دارد اعلام کرده که همه سیاست‌های چاوز را ادامه می‌دهد. مادورو که اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا فعالیت می‌کند در آخرین سخنرانی خود از مردم خواست اگر می‌خواهند یک کارگر، میراث‌دار چاوز شود و یک انقلابی به قدرت برسد به او در مقابل فردی از طبقه مرفه رأی دهند.

مادورو حتی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود برای اینکه حمایت چاوز از خود را نشان دهد اعلام کرد که روح رئیس‌جمهور فقید این کشور در قالب یک پرنده به سراغش آمده و با او صحبت کرده است. چاوز توانست در ۱۴ سال ریاست‌جمهوری خود با افزایش قیمت‌های جهانی نفت بخش‌های درمانی، آموزشی و خدمات اجتماعی ونزوئلا را ارتقا دهد. انریکه کاپریلس، نامزد مخالفان در مقابل، چاوز و همراهانش را به سوء‌استفاده از پول نفت برای محبوبیت پیدا کردن در میان طبقه فقیر متهم کرده است.

کاسترو در مقابل داسیلوا

طرفداران چاوز که سیاست‌هایش را از فیدل کاسترو الگو گرفته بود او را مدافع سرسخت قشر فقیر جامعه می‌دانند. طبقه فقیر ونزوئلا از اینکه قیمت بنزین در کشورشان پایین‌تر از هر جای دیگری در دنیاست و از اینکه ماهانه 300دلار یارانه دریافت می‌کنند و محصولات کشاورزی را با قیمتی ارزان می‌خرند راضی بودند و چاوز را قهرمان می‌دانند. کاپریلس، ۴۱ ساله که وکیل و از خانواده‌ای ثروتمند است، همیشه شعارش این بوده که درصورت رسیدن به قدرت، افزایش دوباره رشد اقتصادی ونزوئلا را دنبال کند.

او که رؤیای به‌دست‌آوردن عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور ونزوئلا را دارد الگوی سیاسی خود را لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل معرفی کرده که به گفته وی سیاست‌هایش ضمن حمایت از اقشار کم‌درآمد، فعالیت شرکت‌ها را هم تشویق می‌کند. لولا از همان ابتدای رسیدن به قدرت صندوقی برای سرمایه‌گذاری درآمدهای مازاد نفتی ایجاد کرد و پول این صندوق صرف سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و بهداشت می‌شد. چاوز اما مازاد درآمد نفتی را به‌صورت پرداخت‌های ماهانه میان مردم تقسیم کرد. تزریق درآمدهای نفتی، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی نرخ بالای تورم ونزوئلا شناخته می‌شود. با وجود این، محبوبیت چاوز به‌عنوان یک قهرمان ملی را هم‌حزبی‌های او آنقدر زیاد می‌دانند که نامزد مورد علاقه‌ او بتواند به پیروزی برسد.

کد خبر 208740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز