جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: وزیر بهداشت گفت: فرهنگ تغذیه در کشور باید تغییر و بهبود یابد.

محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش تغذیه در بروز بیماری‌های غیرواگیر ازجمله فشارخون، گفت: تلاش می‌کنیم روش‌های تغذیه در کشور را با استفاده ازاطلاع‌رسانی و فرهنگسازی تغییر دهیم. محمدحسن طریقت منفرد روز جمعه (دیروز) در همایش پیاده‌روی در پارک نهج البلاغه، در جمع خبرنگاران افزود:جهان در آینده نزدیک با سونامی بیماری‌های غیرواگیر روبه‌رو می‌شود که تحرک ناکافی و تغذیه ناسالم دو عامل اصلی ایجاد آن است.

این همایش به مناسبت هفته سلامت، 18تا 24فروردین‌ماه جاری، با شعار «فشارخون را جدی بگیریم» برگزار شد. در خبری جداگانه رئیس مرکز بهداشت خراسان‌رضوی گفت: 90درصد مردم خراسان‌رضوی کمتر از پنج واحد میوه و سبزی در طول روز استفاده می‌کنند. سخنان وزیر بهداشت پیرامون لزوم تغییر سبک تغذیه و احتمال افزایش سونامی وار میزان بیماری‌های غیرواگیر در سراسر کشور و از سوی دیگر سخنان رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی مبنی بر مصرف کم میوه در میان مردم این استان، سبب شد تا با دکتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت پیرامون وضعیت مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات در کشور گفت‌وگویی داشته باشیم.

  • آیا آمار ارائه شده از سوی مقام بهداشتی خراسان رضوی گزارشی منطقه‌ای است یا می‌توان آن را به سراسر کشور نیز تعمیم داد و گفت که 90درصد از مردم کشور کمتر از پنج واحد میوه در روز مصرف می‌کنند؟

نمی‌توان این آمار را به سراسر کشور بسط داد؛ این یک تحقیق منطقه‌ای و محلی بوده که نتیجه آن از سوی مقام بهداشتی استان خراسان رضوی ارائه شده است. اما متأسفانه بررسی‌های انجام شده در سایر استان‌ها نشانگر آن است که مصرف میوه و سبزیجات در این استان‌ها نیز پایین‌تر از میزان استاندارد است. در استان اصفهان هم مصرف میوه و سبزی و لبنیات بسیار کمتر از سطح استاندارد است؛ یعنی در استان اصفهان در حال حاضر میوه و سبزی نصف آنچه مورد نیاز است مصرف می‌شود.

  • مصرف کم میوه و سبزیجات چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

علت اکثر بیماری‌های متابولیکی که امروزه ما می‌شناسیم و میان مردم بروز پیدا می‌کند، نخوردن میوه و سبزی است. میوه و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند باعث جلوگیری از بروزبسیاری از بیماری‌های متابولیک مانند پرفشاری خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ در افراد شود. اما متأسفانه به‌دلیل میزان پایین مصرف میوه یا عدم‌مصرف میوه و سبزیجات افراد دچار این بیماری‌های متابولیک می‌شوند.

  • در مورد لبنیات وضعیت مصرف چگونه است؟

آمار درباره مصرف لبنیات کشوری است و بنا بر این آمار مشخص شده است که بیش از 90درصد از مردم در سطح کشور به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند. به همین دلیل با کمبود کلسیم مواجه هستند. همین امر موجب می‌شود تا مشکلات پوکی استخوان به‌ویژه در خانم‌ها بیشتر شود.

  • آیا می‌توان گفت که مصرف میوه و سبزی در برخی از نقاط کشور در حد استاندارد یا حتی بالاتر از حد استاندارد است؟

آماری از هیچ جای کشور وجود ندارد که نشان دهد در برخی مناطق مصرف میوه و سبزیجات بالاتر از حد استاندارد است. در واقع در تمامی مناطق ایران مصرف میوه پایین‌تر از میزان مورد نیاز برای بدن است. بنابراین می‌توان جمع‌بندی کرد که مصرف میوه و سبزیجات در کل کشور کمتر از نصف مورد نیاز است و 90درصد از مردم ایران کمتر از میزان مورد نیاز لبنیات مصرف می‌کنند.

کد خبر 208713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز