دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

براساس بند ل ماده 139 قانون و مقررات مالیاتی، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند و لازمه آن اخذ گواهی عدم کسر مالیات، از اداره امور مالیاتی است.

به گزارش فارس: براساس قانون، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی و مطبوعاتی قراردادی که از پرداخت مالیات معاف شناخته شده‌اند، در اجرای ماده 104 چنانچه از اداره مالیاتی درخواست کنند به آنها گواهی عدم کسر مالیات ارائه خواهد شد.

اما بسیاری از فعالان این صنف از حقوق خود بی‌اطلاع هستند و به عنوان مثال نمی‌دانند که تولید خبر، نقد و بررسی خبر، خبرگزاری، تفسیر، عکاسی، تولید و پردازش اطلاعات و اطلاع رسانی مکتوب یا الکترونیکی در فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت موضوع بند ل ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم آورده شده است.

همچنین، نویسندگی، گزارشگری، نقد و تفسیر خبر، روزنامه‌نگاری، عکاسی مطبوعاتی، تصویرگری مطبوعات، ویراستاری، ترجمه، طراحی مطبوعات، گرافیست و کاریکاتور مطبوعات، طراحی و انتشار آگهی، مدیریت تحریریه مطبوعاتی، سردبیری، دبیر سرویس نشر و فروش نشریات و مطبوعات نیز جزو مشمولین معافیت پرداخت مالیات محسوب می‌شوند.

براساس بند ل ماده 139 قانون و مقررات مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف هستند.

این در حالی است که طبق ماده 104 همین قانون وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص موضوع بند (الف) ماده (95) این قانون مکلف هستند در هر مورد که بابت حق الزحمه نویسندگی، تألیف و تصنیف مبلغی را پرداخت می‌کنند پنج درصد آن را به عنوان علی‌الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه ) کسر و ظرف سی روز به حساب تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند و ظرف همین مدت مشخصات دریافت‌کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذی ربط ارسال نمایند و این نکته تناقض می‌آفریند.

اما در پاسخ به این تناقض‌ها باید گفت در تفسیر دو ماده 104 قانون مالیات‌ها آمده، کسانی که طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند، شرکت‌ها و مؤسساتی که آنها در آن مشغول به فعالیت می‌باشند نباید مالیاتی از آنها کسر نمایند، اما لازمه چنین کاری اخذ گواهی عدم کسر مالیات توسط آنها، از اداره امور مالیاتی است.

اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی از قانون و سؤال نکردن از ادارات مالیاتی از این افراد پنج درصد مالیات کسر می‌شود که در نهایت هم سازمان مالیاتی و هم سازمان‌ها و مؤسسات دچار مشکلاتی می‌شوند.

در عین حال بند ل ماده 139 آیین نامه مصوب هیأت دولت در این خصوص مشمولین و معافین مالیاتی را مشخص کرده است. طبق این آیین نامه افرادی که به صورت حق‌التحریر در مؤسسات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها فعالیت فرهنگی و خبری می‌کنند از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

براساس تبصره 2 قانون مالیاتی در مواردی که منابع درآمدی مذکور از پرداخت مالیات معاف باشند، به شرط استعلام و کسب نظر سازمان امور مالیاتی پرداخت مالیات توسط آنها منتفی است.

با این حال باید به همکاران مطبوعاتی توصیه کرد با حقوق خود بیشتر آشنا شوند تا از پرداخت‌های اضافی که براساس قانون از آن معاف شده‌اند خودداری کنند.

کد خبر 20863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز