همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: حق کمیسیون بنگاه ها در خرید و فروش و اجاره نامه امسال افزایش نداشته است و فکر نمی کنم تا پایان سال نیز افزایش یابد.

مصطفی قلی خسروی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه تعرفه کمیسیون بنگاه ها در خرید و فروش در داخل بنگاه نصب شده است، افزود: تا 30 میلیون تومان - نیم درصد، از 30 تا 50 میلیون تومان - 75 صدم درصد و از 50 تا 100 میلیون - نیم درصد ارزش معامله و از 100 میلیون به بالا یک چهارم درصد است.

وی به حق کمیسیون بنگاه ها در بخش اجاره اشاره کرد و گفت: یک چهارم جمع مبلغ رهن و اجاره به عنوان حق کمیسیون تعیین شده است.

خسروی هزینه تمدید اجاره نامه را نیز به صورت توافقی دانست

و افزود: در تمدید اجاره نامه به علت اینکه مشاور املاک نقشی ندارد ، تعرفه مصوبی هم وجود ندارد و 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده بعلاوه هزینه هولوگرام و چاپ قرارداد که چهارهزار تومان است و همچنین مبلغی به عنوان شیرینی دریافت می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: اگر بنگاهی برای تمدید قرارداد اجاره نامه مبلغی غیر از توافق بگیرد ، مشتری می تواند به شماره 7334 موارد را اطلاع دهد یا به اتحادیه املاک به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به سه راه طالقانی، خیابان شهید طاهریان، نبش کوچه فرزانگان مراجعه کند تا در کمیسیون حل اختلاف بررسی شود.


وی افزود: در صورت محرزشدن تخلف، برخورد شدیدی با بنگاه متخلف می شود.

خسروی با بیان اینکه بازرسی های مستمر از بنگاه ها می شود، گفت: اتحادیه ، مجمع امور صنفی و اداره اماکن هم بازرسی دارد.

وی افزود: دفاتری وجود دارد که سالیان سال حتی یک شکایت هم نداشته است که باید از آنها قدردانی کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه بنگاه ها نباید قرارداد ( فروش یا اجاره) را بدون کد رهگیری تنظیم کنند، گفت: در هر قراردادی که تنظیم می شود باید کد رهگیری گرفته شود.

خسروی با اشاره به قطعی برخی مواقع اینترنت یا برق افزود: بنگاه ها در این مواقع باید پیش پیرینت از قرارداد بگیرند و در نهایت تا 24 ساعت ، کد رهگیری را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه کد رهگیری به ساماندهی آمار و امنیت کشور کمک می کند، گفت: اگر بنگاهی دو نرخ برای قراردادهای با کدرهگیری و دیگری برای قراردادهای بدون آن داشته باشد با آنان به شدت برخورد می شود.

خسروی افزود: در 400 شهر و 30 استان آموزش های لازم برای استفاده از کدرهگیری و هولوگرام داده شده است.

وی با اشاره به هزینه 4 هزار تومانی هولوگرام ها و چاپ کاغذها گفت: اگر بنگاهی بیشتر از این مبلغ برای هولوگرام ثبت قرارداد بگیرد ، تخلف کرده است و مورد باید به اتحادیه اعلام و برخورد شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور درخصوص کل هزینه در بنگاه ها افزود: مشتریان به غیر از کمیسیون مصوب، 6 درصد مبلغ کمیسیون در خرید و فروش و اجاره را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهند کرد و هزینه دیگری وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور درباره بنگاهی که مبالغی اضافه تر از کمیسیون مصوب بگیرد ، گفت: در صورت مواجهه

با زیاده خواهی برخی بنگاه ها، شهروندان می توانند با شماره 7334 تماس بگیرند که طبق قانون نظام صنفی برخورد خواهد شد.

خسروی افزود: کمیسیون های حل اختلاف در اتحادیه وجود دارد که موارد اعلامی را با دعوت از طرفین رسیدگی می کند و در صورت محرزشدن پرونده به تعزیرات ارسال می شود.

وی گفت: مشاور املاک متخلف، علاوه بر جلب رضایت از شاکی، 4 برابر مبلغ اضافه دریافتی جریمه خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه در کشور 121 هزار مشاور املاک و در شهر تهران 10 هزار و 250 مشاور املاک وجود دارد، افزود: شکایت ها نسبت به تعداد مشاوران املاک کم است.

وی با اشاره به اینکه مشاوران املاک بسیار قانونمند هستند و اجازه نمی دهند کسی از آنها شاکی باشد، گفت: شغل ما اعتباری - اعتمادی است و مردم باید اعتماد کنند.

خسروی افزود : پارسال 745 صنف مشاور املاک به علت نداتشن پروانه بودن تعطیل شد.

وی گفت: 174 صنف مشاور املاک نیز تخلف صنفی از جمله احرازنشدن هویت، احرازنشدن مالکیت و امضای قرارداد از طریق غیرمسئول داشتند.

خسروی با بیان اینکه از 174 تخلف صنفی، 13 مورد به تعزیرات ارسال شده است، افزود: 54 مورد نیز تخلفی بود که صاحبان جواز، قرارداد را امضاء نکرده بودند.

وی گفت: بقیه هم اضافه دریافتی داشتند که در تعدادی رضایت شاکی را گرفتیم و 38 مورد به علت اضافه دریافتی به تعزیرات معرفی شدند.

خسروی درباره اینکه چه برخوردی با بنگاه هایی که مبالغ اضافه دریافت می کنند می شود، افزود: شاید این موارد به نیم درصد هم نرسد اما اگر مردم موارد را از طریق شماره 7334 به ما اطلاع دهند، بلافاصله به کمیسیون حل اختلاف ارجاع می شود.

رئیس اتحادیه املاک کشور اضافه کرد: بعد از نظر کمیسیون، علاوه بر ضرورت جلب رضایت از شاکی و برگرداندن پول اضافه، در صورت بالابودن مبلغ اضافه دریافتی به تعزیرات معرفی شده اند که حتی تا 25 میلیون تومان جریمه شده اند.

کد خبر 208620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز