دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همایش حکمت فردوسی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در روزهای یکشنبه و دوشنبه 23 و 24 اردیبهشت در تهران و روز 25 اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود

علی‌اصغر محمدخانی دبیر همایش ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین  گفت: این همایش به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران، شهرکتاب مرکزی و خانه فلسفه تهران (وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری) برگزار می‌شود و استادانی چون دکتر فتح‌الله مجتبایی، دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر سعید حمیدیان، دکتر محمود عبادیان، دکتر محمود امید سالار، دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر مهدی محبتی و ابوالفضل خطیبی دربارة شناخت و جهان‌بینی فردوسی و اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی او، ویژگیهای اسطوره‌ای شاهنامه، خردگرایی در شاهنامه، زمینه‌ها و مؤلفه‌های حکمت فردوسی، ریشه‌های اساطیری شاهنامه و تطبیق آن با حماسه‌های جهان، تقدیر و امید در شاهنامه و ... سخن می‌گویند.

محمدخانی افزود: فردوسی یک ایرانی خردمند مسلمان بود و معماری حکیمانة او در برپایی کاخی رفیع از نظم در زبان فارسی چنان استوار قامت افراشته است که در قرون و اعصار مصون از باد و باران و فرسایش مانده و سرافراز بر تارک فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌درخشد.

وی با اشاره به پیوستگی فرهنگ باستانی ایران با فرهنگ ایران اسلامی در شاهنامه گفت: شاهنامه گنجینة خرد و دانایی است و سراسر شاهنامه درس انسانیت و اخلاق و فضیلت است و تاکنون از جنبة حکمی و اندیشگی بخوبی کاویده نشده است درحالی که شاهنامه سراسر حکمت است.

محمدخانی افزود: این همایش در بعد از ظهر روزهای یکشنبه و دوشنبه 23 و 24 اردیبهشت در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و در روز بیست و پنجم در مشهد و توس برگزار می‌شود و با هماهنگی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی به طور همزمان در بیش از 20 کشور جهان از جمله امریکا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، هندوستان، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، هلند، روسیه و ... بزرگداشت فردوسی انجام می‌شود.

کد خبر 20849

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز