چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از افزایش شدید مبادلات تجاری ایران و انگلیس در سال 1391 است. به طوری که در 11 ماهه سال قبل واردات ایران از انگلیس نزدیک به 9000 درصد افزایش یافت.

ایران و انگلیس

به گزارش ایسنا، ایران در 11 ماهه سال گذشته بالغ بر 646 هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی 377 میلیون دلار از انگلیس وارد کرد. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 8985 و 178 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1390 افزایش یافته است.

انگلیس در مدت زمان یاد شده بیست و یکمین کشور بزرگ صادرکننده کالا به ایران بود. در بین کشورهای اروپایی نیز انگلیس رتبه 10 صادرات کالا به کشورمان را به خود اختصاص داد. همچنین تنها در بهمن ماه سال گذشته واردات ایران از انگلیس از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 56826 و 1064 درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر آمار گمرک ایران نشان می دهد که صادرات ایران به انگلیس در 11 ماهه سال قبل با کاهش بسیار کمی مواجه شده است. در این مدت ایران 9095 تن کالا به ارزش 28.8 میلیون دلار به انگلیس صادر کرد. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 0.86 و 4.7 درصد کاهش نشان می دهد. اگرچه صادرات ایران به انگلیس در بهمن سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 273 و 43 درصد افزایش یافت.

محصولات کشاورزی و غذایی مانند دانه گندم، کنجاله، دانه ذرت دامی، شکر خام، جو و همچنین محصولات دارویی و پزشکی مانند سرنگ، مکمل های دارویی و داروهای هورمونی عمده ترین محصولات وارداتی ایران از انگلیس در سال گذشته بودند. این در حالی است که عمده صادرات ایران به انگلیس را نیز فرش، انگور خشک، محصولات آهنی و فولادی، خرما، و زعفران تشکیل می دهند.

 روابط سیاسی بین ایران و انگلیس طی چند سال گذشته فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد که اوج تنش بین دو کشور مربوط به حوادث پیش آمده برای سفارت لندن در تهران در هشتم آذر 1390 بود. پیش بینی می شد در پی این رخداد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور نیز به شدت کاهش یابد. با این وجود آمار گمرک ایران حاکی از رشد شدید تجارت بین ایران و انگلیس در سال 1391 است.

کد خبر 208428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز