گروه اجتماعی: براساس آمارهای اولیه سازمان پزشکی قانونی، در بازه زمانی 25اسفند 1391تا 15فروردین امسال، هزار و 136نفر به‌علت حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته 5.2درصد کاهش داشته است.

تصادف

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی هم از کاهش آمار تصادف‌های نوروزی خبر داد اما به خبرنگارانی که گفتند آمار پزشکی قانونی بیش از آماری است که پلیس اعلام می‌کند، پاسخ داد: آمار نهایی را پزشکی قانونی اعلام می‌کند، هر مرجعی هم آمار از عملکرد خودش می‌دهد. نه ما اشتباه می‌کنیم نه آنها.

اسماعیل احمدی‌مقدم ادامه داد: پلیس آمار پس از انتقال کشته‌ها را ندارد، البته تصادفات شش درصد بیش از سال گذشته بوده است. تعداد مجروحان هم 17.5درصد افزایش داشته. افزایش تصادف و مجروحان در کنار کاهش تلفات نشان می‌دهد شدت تصادفات کم شده و امداد و نجات خیلی بهتر عمل کرده است.سازمان پزشکی قانونی هم اعلام کرده است که آمارهای ارائه شده تعطیلات نوروزی92، اولیه است و آمار قطعی مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نوروز امسال، اواسط اردیبهشت اعلام می‌شود.

درحالی‌که اسفند‌ماه سال گذشته 30روز بود و باید یک روز تعطیلات اضافه بازه زمانی 25اسفند تا 15فروردین را درنظر گرفت، آمار مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نوروزی امسال (یکهزار و 136نفر) با یک روز بیشتر، نسبت به سال گذشته (یکهزار و 141نفر)، پنج نفر کاهش پیدا کرد. به بیانی دیگر، چنانچه مرگ‌های ناشی از تصادفات براساس متوسط روزانه محاسبه شود، براساس آمارهای اولیه مرگ‌های ناشی از تصادفات نوروزی سال گذشته هر روز، 57.1نفر و در تعطیلات نوروزی امسال روزانه 54.1نفر به‌علت تصادفات جان باخته‌اند.

بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نوروز امسال با 804مورد در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده است. این عدد 70.8درصد همه مرگ‌های ناشی از تصادفات نوروزی امسال است. همچنین 223نفر(19.6) درصد مرگ‌ها در جاده‌های درون شهری و 104نفر
(9.2)درصد در جاده‌های روستایی اتفاق افتاده است. محل وقوع پنج مورد از مرگ‌های ناشی از تصادفات نوروزی نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تعداد مرگ‌های تصادفات نوروزی با 129مورد در استان فارس روی داده است، این در حالی است که بیشترین تعداد مرگ ناشی از تصادفات حوادث نوروزی سال گذشته با 97مورد در خراسان رضوی اتفاق افتاده بود و مرگ‌های تصادفات نوروزی استان فارس نیز در سال گذشته 91نفر بود.

پس از استان فارس، استان‌های اصفهان با 79و خراسان رضوی با 74کشته، دارای بیشترین تلفات ناشی از تصادفات نوروزی بود‌ند.
از سوی دیگر، کهگیلویه و بویراحمد با هشت‌، اردبیل با 13و ایلام با 15کشته، استان‌های دارای کمترین تعداد مرگ‌های ناشی از تصادفات نوروزی بودند.

براساس این آمار، 13فروردین با 84کشته روزی بود که بیشترین تعداد مرگ‌های حوادث رانندگی نوروزی در آن اتفاق افتاد و پس از آن 10فروردین با 70و شش فروردین با 68نفر، روزهایی بوده‌اند که پس از سیزده به‌در، بیشترین تعداد مرگ در آنها اتفاق افتاده است.
نسبت تلفات تصادفات به وسایل نقلیه براساس آماری که فرمانده ناجا اعلام کرده است، نسبت تلفات تصادفات به وسایل نقلیه، 7.3است که در سال ۹۲ زیر 6.5می‌رسد: نرخ جانباختگان در سال ۲۰۱۱ در آسیا 10.9 در جهان 7.5 و در اروپا 2.7 است. ما اکنون از آسیا و جهان وضع مناسبی داریم. اما اروپا نه. دلیل آن هم نسبت وسیله نقلیه به جمعیت است؛ در ایران این نسبت یک به سه است اما در اروپا دو به سه است‌و همین باعث شده نرخ ما بالا باشد. اگر نسبت دو به سه بود نرخ کشته‌های ما 3.5 بود.

به گفته احمدی مقدم نسبت کشته و تصادف، یک به 14 است اما قبلا یک به 9بوده است. او درباره تعداد بالای تصادفات پراید هم گفت: تولید این خودرو بالاست، تصادفاتش هم بالاست. بخشی از مشکلات از نداری است؛ اگر مردم بتوانند خودروی‌ای با 12ایربگ بخرند، مشخص است که در تصادف کشته نمی‌شوند. البته تلاش شده که ایمنی پراید بالاتر برود اما هنوز مطلوب نیست.احمدی مقدم به همین دلیل چنین توصیه کرد: مردم اگر وسیله ناامن‌تر دارند بیشتر رعایت کنند، کمربند ببندند، هوشیارتر رانندگی کنند و هنگام رانندگی نخوابند.

فرمانده ناجا همچنین درباره سهم جاده‌ها در تصادف هم گفت: جاده به اندازه خودرو و عوامل انسانی مؤثر نیست. البته در برخی جاده‌ها تعداد تلفات بالاست. مثلا در نوروز امسال در اتوبان همدان - ساوه که تلفات بالایی داشتیم، به‌دلیل ایمن نبودن جاده بود. جاده‌ها را با عجله افتتاح می‌کنیم بدون اینکه به ایمنی توجه کنیم. اما شرایط جاده‌ای رو به بهبود است.

کد خبر 208258
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز