دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: در میان آمار متفاوتی که از سوی مسئولان در رابطه با تلفات جاده‌ای تعطیلات نوروز بیان شده، نام چند استان نیز به‌عنوان استان‌هایی که در آمار تصادفات جاده‌ای در صدر قرار گرفته‌‌اند اعلام شد.

در این رابطه دو نکته قابل توجه است؛ وضعیت ایمنی و تجهیزات لازم در جاده‌های این استان‌ها و طولانی و خسته‌‌کننده بودن برخی از جاده‌های مواصلاتی و عبوری. در همین خصوص جانشین پلیس راهور ناجا بیان کرد که مسیرهای ارتباطی استان فارس و جاده‌های منتهی به این استان پرحادثه‌خیزترین نقاط بوده و در مقام دوم نیز اصفهان قرار دارد. موسی امیری بیشترین علت تصادف در کل کشور را واژگونی خودرو برشمرد و بالاترین میزان واژگونی خودرو را در استان خوزستان اعلام کرد.

جاده‌های کسل‌کننده خوزستان

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت جاده‌هایی که هنوز از لحاظ استانداردهای ایمنی رشد نکرده و رسیدگی لازم به آنها نمی‌شود گفت: جاده‌های یکنواخت، طولانی‌بودن مسیرها و نبود محرک‌های محیطی در جاده‌های استان خوزستان از دلایل عمده خستگی رانندگان و در نتیجه واژگونی خودروهاست. وی همچنین با تأسف از وضعیت جاده‌ای خرمشهر اظهار کرد: مسیر اهواز به خرمشهر با وجود گذشت سال‌ها از پایان دوران دفاع‌مقدس همچنان دو طرفه است. امیری افزود: متأسفانه همچنان همان شرایط زمان جنگ را در محورهای منتهی به خرمشهر شاهد هستیم و از بابت این کم‌کاری‌ها مسئولان باید به مردم پاسخگو باشند.

راه‌های غیراستاندارد

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد در آذربایجان‌شرقی نیز برخی از محورهای مهم در وضعیت غیرایمن قرار دارند و همین مسئله باعث افزایش تلفات جاده‌ای این استان و واکنش مسئولان شده است. به‌طور نمونه محمد اشرف‌نیا، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با انتقاد از وضعیت محورهای مواصلاتی استان و نحوه اعمال کنترل بر آنها گفت: متأسفانه کمبود تابلوهای راهنمایی در جاده‌های استان و افزایش تردد در این مسیرها موجب بروز حوادثی تلخ می‌شود. به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: اگر قوانین و هشدارهای موجود می‌توانست کنترل‌کننده حوادث باشد به‌طور طبیعی نباید در جاده‌ها این مقدار تصادف رخ می‌داد،.

افزایش 21درصدی تلفات

آماری که رئیس پلیس راه‌ استان آذربایجان‌شرقی هم اعلام کرد‌ به‌نوعی بر این موضوع صحه گذاشت. سرهنگ حسن فرجی از افزایش 21درصدی میزان تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز امسال در این استان خبر داد و گفت: در تصادفات روی‌ داده در محورهای مواصلاتی استان 24 نفر فوت شده که هشت‌ نفر از آنان در مسیر تبریز- آذرشهر، شش‌ نفردر مسیر مراغه - هشترود، چهار نفر در جاده اهر- تبریز، دو نفر در بناب- تبریز، دو نفردر مسیر مرند- تبریز و دو نفر در سایر مسیرها دچار سانحه شده‌اند. وی با بیان اینکه در میان علل بروز تصادفات واژگونی خودرو در صدر علل قرار دارد گفت: در ایام نوروز 60مورد واژگونی و خروج از جاده در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد.

آمار بالای اصفهان و بعد مسافت

درحالی‌که عنوان می‌شود اصفهان در رده دوم استان‌های با تلفات بالای جاده‌ای قرار دارد (با 576حادثه و 39 کشته) اما مسئولان این استان اعتقاد بر این دارند که استان‌ها از نظر حجم، میزان جاده‌ها، طول مسیر و میزان ورود گردشگران سایر داده‌ها و متغیرها با هم متفاوت هستند و مقایسه آنها از نظر میزان تصادفات اشتباه است. در همین رابطه معاون سیاسی استانداری اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان رتبه نخست آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در کشور را داراست بنابراین ارائه آمار بدون درنظر گرفتن متغیرهای مختلف به نوعی اجحاف به شمار می‌رود. به گفته محمدمهدی اسماعیلی، بعد مسافت استان اصفهان از غرب به شمال شرق حدود هزار کیلومتر و از شمال به جنوب حدود 650کیلومتر است که این نیز تأییدی بر نادرستی مقایسه آمار تصادفات، میان استان‌هاست.

افزایش تلفات در سمنان

بسیاری از تصادفات مربوط به مسیر تهران- مشهد، در استان سمنان به ثبت رسید. رئیس پلیس راه استان سمنان در این‌باره به مهر گفت: موقعیت استان سمنان با توجه به اینکه در نیمه راه تهران- مشهد واقع شده به‌گونه‌ای است که به‌طور معمول، رانندگان زمان خستگی به این استان می‌رسند و این عامل نیز در واژگونی خودروها تأثیر فراوان دارد. سرهنگ علیرضا رضوی خبیر اضافه کرد: سرعت قانونی حرکت خودروها در این مسیر 110کیلومتر است.

این در حالی است که مدیرکل دفتر سیاسی امنیتی استانداری سمنان از افزایش هشت درصدی تصادفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی امسال خبر داد و گفت: در این حوادث 36نفر جان باختند. حسن اسلامی‌راد اظهار کرد: تصادفات جرحی 16درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. وی‌ یادآور شد: 289فقره از‌ تصادفات خسارتی، 277درصد جرحی و 28فقره از آنها فوتی بوده است. محورهایی همچون گرمسار- قم، دامغان - جندق و شاهرود - توسکستان نیز در این استان همچنان با تلفات زیادی همراه است.

کد خبر 207876

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز