همشهری آنلاین: سوییس برای دستیابی به انرژی گرمایشی زمین فعالیت جدیدی را آغاز کرده است

تلاش مجدد سوییس برای دستیابی به انرژی گرمایشی زمین

به گزارش ایرنا، بازل ( شهری در سوییس ) در سال 2006 نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داد و این فعالیت‌ها موجب شد که به جای دستیابی به انرژی گرمایشی زمین، زلزله‌ای به بزرگی 4/3 ریشتر در این سال در این ایالت رخ دهد .علاوه براین تا مارس سال 2007 نیز دو پس لرزه به بزرگای 2/3 و 2/9 در این مرکز به وقوع پیوست.

برای به دست آوردن انرژی گرمایشی، حفاری عمیق در زمین انجام می‌شود و تجهیزات لازم تا اعماق زمین می‌رود و آن وقت حرارت آب گرم زمین را استخراج و از طریق دستگاه‌هایی به انرژی تبدیل می‌کند.

در شهر بازل به خاطر حفاری صورت گرفته، به گسل‌های زمین صدمه وارد شد و نهایتاً باعث وقوع زمین لرزه شد.

شش سال پس از آن، اینک کانتون سنت گالن می‌خواهد به این انرژی دست پیدا کند و حفاری را آغاز کرده است. البته متخصصان این کانتون (ایالت) روش دیگری در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند تجهیزات را چهار کیلومتر به عمق زمین ببرند و در آنجا سنگ‌هایی را برش دهد و سپس به سرچشمه آب گرم برسند .سپس قرار است با پمپ‌های مخصوص این آب گرم به بالا پمپاژ شود و مجدداً از طریق حفره ایجاد شده دیگری به زیر زمین انتقال داده شوند.

دانشمندان تاکید می‌کنند که در بازل چون برای برداشتن سنگ‌ها و دسترسی به منبع اصلی آب‌های گرم، آب را با فشار زیاد پمپاژ کردند، باعث زمین لرزه شد.

این در حالی است که در سنت گالن گسل‌های زمین خیلی پایین‌تر است بنابراین نمی‌تواند باعث ایجاد زمین لرزه شود.

با این وجود، در سنت گالن نیز همه ریسک ها را نمی توان غیر ممکن دانست. البته برای اینکه زمین لرزه ای به وجود نیاید، 6 دستگاه مدرن سنجش را نصب کرده اند.

از هفته گذشته حفاری در سنت گالن آغاز شده است. هر ساعت 10 الی 15 متر حفاری می‌شود و دستگاه‌ها تا 100 روز دیگر به عمق 4500 هزار متری زمین خواهند رسید و آن وقت اولین آزمایش پمپاژ آب آغاز خواهد شد.

اوایل تیرماه ( ژوئیه) مشخص خواهد شد که آیا آب گرم در این عمق برای آوردن به سطح زمین وجود دارد یا نه. چنانچه این پروژه با موفقیت همراه باشد آن وقت می‌توان گرمای نیمی از خانه‌ها در کانتون سنت گالن را از این طریق تامین کرد.

همزمان می‌توان برق دو تا سه هزار خانواده را هم تامین کرد. هزینه حفاری‌ها بالغ 76 میلیون فرانک و سیستم تبدیل این آب گرم به انرژی نیز 83 میلیون فرانک هزینه خواهد داشت.

مردم کانتون سنت گالن در سال 2010 در یک همه پرسی با اعتبار 159 میلیون فرانکی به اجرای این پروژه رأی مثبت دادند.

چنانچه این پروژه در کانتون سنت گالن با موفقیت همراه باشد، چند کانتون دیگر در سوییس نیز می‌خواهند آن را به اجرا درآورند، زیرا با این کار اولاً به یک انرژی تمیز و همسو با محیط زیست دستیابی می‌شود و ثانیاً با هزینه اندک می‌توان گرمای خانه‌ها را تامین کرد.

کد خبر 207880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز