گروه شهری: 36تشکل مردمی با صدور بیانیه‌ای از اقدامات شهرداری تهران در حوزه محیط‌زیست و فضای سبز تقدیر کردند.

محیط زیست ایران

 در این بیانیه آمده است: امروزه کلانشهرها به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه پیوسته در معرض خطرات و معضلات شهری بسیار پیچیده و پردامنـــه‌ای هستند و بسیاری از آنها به‌شدت از آلودگی منابع آب، آلودگی هوا، عدم‌کفایت آب آشامیدنی، فقدان شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، آلودگی خاک و معضل پسماند و کمبود سرانه فضای سبز و... رنج می‌برند.

آثار تجمعی اینگونه مسائل زیست‌محیطی، نه‌تنها باعث تهدید سلامتی شهروندان می‌شود بلکه به توان شهری جهت دستیابی به رشد اقتصادی- سیاسی لطمات جدی وارد کرده و توسعه پایدار شهری را دست‌نیافتنی‌تر می‌نماید. اقدامات شهرداری تهران در شش ساله اخیر در جهت فراهم نمودن زمینه لازم جهت تحقق توسعه پایدار شهری مانند تشکیل ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار و ایجاد ادارات محیط‌زیست در مناطق 22گانه، استقرار استاندارد مدیریت محیط‌زیستی در مجموعه شهرداری تهران، افزایش آموزش‌های محیط‌زیستی هدفمند در سطوح شهروندان، دانش‌آموزان و ائمه جماعات مساجد و استفاده از توان بالقوه مبلغین مذهبی برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست، بهره‌گیری از مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیستی برای کاستن آثار منفی پروژه‌های توسعه شهری، افزایش تعامل و استفاده از قابلیت‌های سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط‌زیست، افزایش تعامل با سازمان‌های بین‌المللی محیط‌زیستی مانند برنامه محیط‌زیست ملل متحد، برنامه عمران ملل متحد و بنیاد بین‌المللی آموزش‌های محیط‌زیستی، بسترسازی استفاده از منابع انرژی تجدید‌پذیر در اماکن عمومی شهر تهران، افزایش سرانه فضای سبز و تغییر رویکرد توسعه فضاهای سبز شهری از کاشت چمن به درختکاری و نیز توجه به کاشت درختان سازگار با ویژگی‌های اقلیمی و اکولوژیکی شهر تهران و... قابل توجه و تقدیر است.

از بارزترین این اقدامات در سال1391می‌توان به کاشت حدود هفت‌میلیون اصله درخت در شهر تهران با طرح‌های جنگل‌کاری شهری و احداث بوستان‌های مختلف مانند احداث بوستان‌های تلو و نوروز و... که باعث افزایش سرانه فضای سبز برون‌شهری تهران از 14به 21/9مترمربع و سرانه فضای سبز درون‌شهری نیز از کمتر از 10به 14مترمربع شده است، اشاره نمود. یکی از دغدغه‌های دیرین سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی کاهش کاربرد چمن‌ در فضاهای سبز شهری بوده است، چرا که به‌رغم زیبایی کمترین سهم اکسیژن‌زایی را نسبت به سایر فضاهای سبز به‌خصوص درخت‌کاری دارد.

درحالی‌که چمن تنها از پنج سانتی‌مترمربع فضا استفاده می‌کند درختکاری تا بیش از 10متر از فضای بلا استفاده را اشغال کرده و این فضا را به پالایش هوا تخصیص می‌دهد که مقایسه این دو با یکدیگر نشان از حداقل 200برابر بودن بهره‌وری درخت‌کاری در پالایش هوا برای شهر دارد که این نگرانی نیز با تغییر رویکرد شهرداری تهران در توسعه فضای سبز از کاشت چمن به درختکاری و توسعه جنگل‌کاری شهری از میان رفته است.

لذا ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب شهرداری تهران و حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص بهبود وضعیت محیط‌زیست شهری و توسعه هدفمند و تأثیر‌گذار فضای سبز شهر تهران و پاکیزگی و آراستگی سطح شهر و بهبود منظر شهری امیدوار است توجه بیشتر به حفظ محیط‌زیست و بهبود آن در شهر تهران با عنایت ویژه به حرکت در چارچوب ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی و حفظ باغات و اراضی مشجر شهری، جلوگیری از ساخت‌وسازها در دامنه ارتفاعات شمالی مشرف به شهر تهران ادامه داشته و به سایر کلانشهر‌ها و حتی کل کشور نیز تسری یافته و برخورداری از محیط‌زیست سالم برای آحاد مردم عزیز میهن اسلامی میسرگردد.

کد خبر 207869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز