گروه بورس: آخرین آمارها از نحوه عملکرد بازار سرمایه در سال 91نشان می‌دهد که بورس کالا توانسته است بیشترین میزان معاملات را در این سال به نام خود ثبت کندو بیشترین محصولی که در بازار سرمایه مبادله شده هم قرارداد‌های آتی سکه طلا بوده است.

طرح بورس

به گزارش همشهری، تقریبا همه رکورد‌های بازار سرمایه در سال 91شکسته شد و این بازار در سال گذشته با جهش زیادی مواجه شد. شاخص بورس به اعدادی دست یافت که تاسال 91سابقه نداشت و ارزش کل معاملات و همچنین ارزش کل بازار سرمایه هم رکورد تازه‌ای را ثبت کرد این در حالی است که مهم‌ترین تحول در بازارسرمایه ایران به معاملات آتی سکه و طی آن بخش زیادی از ارزش معاملات به این بازار اختصاص یافت.

آخرین آمارها نشان می‌دهد؛ در سال گذشته در مجموع 105هزارو400میلیارد تومان انواع اوراق بهادار و کالا در بازار سرمایه مبادله شده است که از این میزان 67هزار و 700میلیارد تومان در بورس کالا داد و ستد شده است. 3تالار کشاورزی، فلزات و نفت و پتروشیمی تالارهای اصلی بورس کالا هستند که در سال گذشته در مجموع 31هزارو500میلیارد تومان کالا در این سه تالار دادوستد شده است که نسبت به سال 1390رشد 85درصدی نشان می‌دهد.

در کنار این سه تالار بازار معاملات آتی سکه طلا نیز رونق عجیبی داشت و در مجموع در سال گذشته 36هزارو200میلیارد تومان سکه توسط سرمایه‌گذاران در بورس کالا خرید و فروش شد. این میزان بالاتر از کل معاملات بورس تهران، فرا‌بورس و سایر بازار های بورس کالاست. به این ترتیب بیشترین میزان معاملات بازار سرمایه در سال گذشته به سکه اختصاص یافت. در سال 90در مجموع 30هزار و200میلیارد تومان محصول در بورس کالا دادوستد شده بود که این میزان در سال 91معادل 124درصد افزایش یافت.

بورس تهران

رتبه دوم بازار سرمایه در سال 91به بورس تهران اختصاص یافت و سهامداران در سال گذشته در مجموع 80میلیارد سهم به ارزش 25هزارو700میلیارد تومان در این بورس دادوستد کردند. از مجموع کل این معاملات 21هزارو900میلیارد تومان به معاملات عادی یا خرد و بلوک اختصاص یافت و سه‌هزارو750میلیارد تومان آن مربوط به معاملات عمده بود. در سال 91سرمایه‌گذاران روزانه به طور متوسط 335میلیون سهم به ارزش 107میلیارد تومان در بورس خرید و فروش کرده‌اند که از این میزان روزانه 91میلیارد تومان به معاملات خردو بلوک اختصاص داشت.

به این ترتیب ارزش کل معاملات بورس تهران در سال 91نسبت به سال 90معادل 14درصد رشد نشان می‌دهد این در حالی است که ارزش معاملات عمده در سال 91، 32 درصد کاهش نشان می‌دهد این موضوع به دلیل کاهش عرضه‌های اولیه در سال گذشته است.
نکته جالب توجه رشد ارزش روزانه معاملات و ارزش معاملات خرد بلوک در سال 91است به طوری که ارزش معاملات خرد و بلوک درسال 91نسبت به سال گذشته 45درصدو متوسط روزانه معاملات خرد و بلوک 29درصد رشد نشان می‌دهد. این ارقام بیانگر افزایش میزان مشارکت مردم در دادوستد‌های بورس تهران است.

فرا بورس

پس از دو بورس کالا و بورس تهران ، بازار نوظهور فرابورس قرار گرفته است. اگر چه فقط چند سالی از معاملات این بازار می‌گذرد اما بازار فرابورس ایران در سال 91رشد بسیار خوبی داشت و به نظر می‌رسد ظرف چند سال آینده از بورس تهران هم پیشی بگیرد چرا که فقط در طول چند سال ارزش کل بازار فرابورس ایران به 50هزار میلیارد تومان رسید. مطابق آخرین آمار‌ها در سال گذشته در مجموع 12هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازارهای فرابورس دادوستد شده است که این رقم حاکی از رشد بسیار خوب معاملات این بازار است. بازار‌هایی نظیر ابزار‌های نوین مالی، اوراق تسهیلات مسکن و بازار پایه فرا بورس، از جمله بازارهایی هستند که در سال 91عملکرد بسیار مطلوبی داشتند.

ارزش کل بازار سرمایه

آخرین آمارها از عملکرد بازار سرمایه در سال 91نشان می‌دهد: ارزش کل بازار سرمایه در سال گذشته در مجموع به 230هزار میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که مسئولان بازار سرمایه امیدوار بودند با عرضه سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس ارزش بازارسرمایه حتی به مرز 250هزار میلیارد تومان هم برسد اما ناکامی در فروش سهام این شرکت در بورس تهران مانع از رشد ارزش بازار سرمایه شد. به نظر می رسد با عرضه سهام این شرکت در سال 92و همچنین عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دیگر نظیر هلدینگ نفت و گاز تأمین ارزش بازار سرمایه در سال 92تا سقف 300هزار میلیارد تومان افزایش یابد.در سال 91ارزش کل بورس تهران به 180هزار میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس به 50هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر 207811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز