همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است که عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ رو به رشد ایران از گروه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند.

عربستان سعودی

زید العیسی، مفسر سیاسی مستقر در لندن در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «رژیم عربستان سعودی می‌خواهد به مردمش نشان دهد که با نفوذ شیعه و همچنین تاثیر جمهوری اسلامی ایران مقابله و مبارزه می‌کند.»

العیسی همچنین اظهار کرد که عربستان سعودی قصد دارد تا دولت عراق را به سبب سرپیچی از تسلیح جبهه‌یِ النصره، گروه مرتبط با القاعده در سوریه تنبیه کند.

وی گفت: «عربستانی‌ها و قطری‌ها در حقیقت سعی دارند تا درگیری فرقه‌ای در عراق را تشدید کنند، چرا که سعودی‌ها به آن نیاز دارند.»

به گفته این تحلیلگر سیاسی ریاض سعی دارد تا توجه‌ها را از منازعات داخلی خود به سویی دیگر معطوف کند. وی همچنین تصریح کرد که رژیم عربستان سعودی قصد دارد «خود را به مردمش ثابت کند تا از هرگونه خیزش مردمی داخلی جلوگیری کند.»

معترضان سعودی از فوریه ۲۰۱۱ میلادی، مرتب در استان الشرقیه عربستان به ویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه تظاهرات برگزار کرده‌اند؛ تظاهرات کنندگان در این اعتراضات بر لزوم آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع تاکید کرده و پایان تبعیض گسترده در این کشور را خواستار شده‌اند.

تظاهرات و اعتراضات مردم عربستان به ویژه از نوامبر ۲۰۱۱، پس از آن که نیروهای امنیتی سعودی پنج معترض را در استان الشرقیه کشته و بسیاری را زخمی کردند، شدت گرفت و به اعتراضات علیه رژیم سرکوب گر آل سعود تبدیل شد.

دیده‌بان حقوق بشر نیز می‌گوید، رژیم سعودی «همواره هرگونه اظهار نظر در نقد دولت را سرکوب کرده است.»

کد خبر 207076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز