همشهری آنلاین: پارک گئون هایه، رئیس جمهور کره جنوبی در پی اعلام وضعیت جنگی در کره شمالی علیه سئول، به پیونگ یانگ هشدار داده است که هرگونه تحریکی «پاسخی قاطع» به دنبال خواهد داشت.

کره جنوبی

به گزارش پرس تی وی، پارک روز دوشنبه (۱۲ فروردین) در جمع فرماندهان ارشد نظامی و مقامات امنیتی کره جنوبی گفت: «اگر هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی علیه کره جنوبی و مردمش صورت گیرد باید بدون هیچ ملاحظه سیاسی، پاسخی قاطع در تهاجم اولیه داده شود.»

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین گفت که وی «تهدیدات اخیر (کره شمالی) را بسیار جدی می‌داند.»

کیم کوان جین، وزیر دفاع کره جنوبی نیز در نشستی گفت که سئول در صورت بروز دشمنی، تاسیسات هسته‌ای و موشکی کره شمالی را هدف قرار خواهد داد.

وزیر دفاع کره جنوبی افزود: «ما با هدف خنثی کردن سریع تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی یک به اصطلاح «بازدارندگی فعال» ایجاد خواهیم کرد.»

این اظهارات در پی آن بیان شد که همزمان با افزایش تنش در شبه‌جزیره کره، امریکا جنگنده‌های رادارگریز اف ۲۲ خود را برای مشارکت در مانور نظامی کره جنوبی به این کشور اعزام کرد.

پیونگ یانگ روز شنبه با اعلام این که با کره جنوبی در «وضعیت جنگی» به سر می‌برد، نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز سئول و واشنگتن که ماشه جنگی هسته‌ای و تمام عیار را خواهد کشید هشدار داد.

پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد، از این پس روابط میان دو کره وارد مرحله جنگی شده و به تمامی مسائل موجود میان دو کشور بر اساس شرایط حاکم در زمان جنگ پرداخته خواهد شد.

کره شمالی همچنین هشدار داده در صورتی که واشگتن و سئول اقدام به حمله کنند این درگیری تنها به یک جنگ منطقه‌ای منجر نخواهد شد و جنگی همه جانبه و هسته‌ای را به دنبال خواهد داشت.

این هشدارها در پی آن صورت می‌گیرد که امریکا و کره جنوبی یک پیمان نظامی امضا کردند که به موجب آن دو متحد این اجازه را خواهند داشت که حتی به تحریکات سطح پایین کره شمالی نیز واکنش نشان دهند.

واشنگتن و سئول در تاریخ ۱۱ مارس به رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش سالانه خود را به مدت یک هفته در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی کره جنوبی و حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی امریکا در این رزمایش مشترک مشارکت داشتند.

کد خبر 207048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز