مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رانندگان با هوشمند شدن بزرگراه‌ها در آینده با ایمنی و رفاه بیشتری رانندگی می‌کنند. دانشمندان در هلند در حال مطالعه بر روی بزرگراه‌هایی هستند که برحسب محیط پیرامون از خود واکنش نشان می‌دهند.

smart highway

شبکه تلویزیونی فرانس دو گزارش داد به عنوان مثال با پائین آمدن دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر درجه، رنگ آسفالت این بزرگراه‌ها تغییر کرده و علائم لغزندگی به طور خودکار برروی آن نمایان می‌شود.

همچنین در خط کشی جاده‌های نسل آینده از موادی استفاده می‌شود که قادرند نور خورشید را در روز جذب کنند و در شب به تدریج بازتاب دهند. در این تکنیک از طبیعت الهام گرفته شده است.

دان روزگارد، از متخصصان طرح بزرگراه‌های هوشمند می‌گوید همیشه این ویژگی عروس دریایی که حتی در اعماق دریا از خود نور مرتعش می‌کند، موجب تعجب من بوده است.

از سوی دیگر بزرگراه‌های نسل آینده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر خواهند بود. در این بزرگراه‌ها مسیر مغناطیسی تعبیه می‌شود که خودروهای برقی می‌توانند با عبور از آن باطری خود را شارژ کنند.

همچنین در کنار این بزرگراه‌ها توربین‌های بادی کوچکی نصب خواهد شد که با جریان هوای خودروهای گذری شروع به چرخش کرده و کنار جاده را روشن می‌کنند.

یکی دیگر از طرح‌های دانشمندان این است برق همه مسیر بزرگراه‌ها را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنند.

کد خبر 207029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز