گروه اقتصادی: کاهش شدید رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه نخست سال 2007 میلادی موجب سقوط ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، دیروز ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به پایین‌ترین سطح از زمان ایجاد پول واحد اروپایی در سال 1999 رسید و ارزش آن در برابر سایر ارزهای معتبر نیز به پایین‌ترین سطح 36 سال اخیر سقوط کرد.

«شاخص سنجش وزنی ارزهای معتبر» بانک مرکزی آمریکا که ارزش دلار را در برابر دیگر ارزهای معتبر می‌سنجد، نشان می‌دهد ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان در هفته اخیر به پایین‌ترین سطح 36 سال گذشته رسیده است.

همگام با دلار، ارزش ین ژاپن نیز به علت کاهش قابل توجه نرخ تورم در این کشور به پایین‌ترین سطح خود در برابر یورو سقوط کرد.

ارزش یورو در برابر دلار، دیروز در بازارهای مبادلاتی جهان به 368/1 دلار رسید که بالاترین سطح آن از سال 1999 یعنی از زمان روی کار آمدن یورو، محسوب می‌شود.

ارزش دلار در برابر یورو از سال 1999 که یورو پای به عرصه مبادلات مالی جهان گذارد، تاکنون 16 درصد کاهش یافته است.

دلار در همین مدت، 20 درصد در برابر پوند، 36 درصد در برابر دلار استرالیا، 40 درصد در برابر واحد پول زنلاندنو و 36 درصد در برابر دلار کانادا ارزش خود را از دست داده است.

علت اصلی کاهش ارزش دلار آمریکا کاهش شدید رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد دنیا، یعنی آمریکا، است.

وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در 3 ماهه نخست سال 2007 با کاهشی قابل توجه نسبت به سال گذشته به 3/1 درصد سقوط کرده است، حال آنکه رشد اقتصادی 3ماهه آخر سال 2006 به 5/2 درصد رسیده بود.

گزارش وزارت بازرگانی آمریکا تاثیر منفی بر دلار گذاشت و موجب شد سرمایه‌گذاران و مردم برای فروش دلار به بازارهای مبادلاتی هجوم بیاورند. 

به گفته «پل ساموئلسون» برنده نوبل اقتصاد، روندهای کلان اقتصادی کنونی همگی تاثیر منفی بر ارزش دلار آمریکا دارند و روند کند عملکرد اقتصادی آمریکا موجب بی‌میلی سرمایه‌گذاران خارجی به نگهداری ذخایر دلاری می‌شود.

کد خبر 20691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز