همشهری‌آنلاین: پنجمین نشست سالیانه سران گروه بریکس 26 و 27 مارس 2013 در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد که در این نشست سران گروه از تحریم‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند.

گروه باریکس

گروه بریکس که از قدرت‌های نوظهور تشکیل شده از تحریم‌های یک‌جانبه ایران و تهدید به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه ۷ فروردین در دومین روز از پنجمین نشست سالیانه سران این گروه که در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد خواهان استفاده از «ابزار و روش‌های سیاسی و دیپلماتیک» برای بررسی موضوع برنامه انرژی هسته‌ای ایران شدند.

پرس تی وی نوشت: سران کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و کره جنوبی در پایان این نشست ۲ روزه اعلام کردند: «ما از تهدیدها درباره اقدام نظامی و همچنین اعمال تحریم‌های یک‌جانبه (بر ضد ایران) نگران هستیم.»

این سخنان چند روز پس از آن مطرح شد که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا اظهارات ریسک آمیز خود را درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران تکرار کرد و گفت «تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد» و واشنگتن «برای جلوگیری از دستیابی ایران به بدترین تسلیحات جهان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.»

در همین حال کشورهای عضو گروه بریکس از ناآرامی‌های سوریه که حدود ۲ سال از آغاز آن می‌گذرد نیز «شدیدا ابراز نگرانی کردند.»

سران این گروه بر ضرورت استفاده از «یک روند سیاسی تحت امر سوریه» برای حل و فصل بحران این کشور از طریق گفتگویی مطابق «با آرمان‌های مشروع تمامی بخش‌های جامعه سوریه و احترام به استقلال این کشور» تاکید کردند.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آنها به طور مکرر ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. واشنگتن و اتحادیه اروپا این اتهام بی‌اساس را دستاویزی برای اعمال چندین دور تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی علیه تهران قرار داده‌اند.

تهران ضمن رد اتهامات می‌گوید، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

افزون بر آن، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته‌ای ایران به سوی اهداف نیافته‌اند.

کد خبر 206463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز