دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

محسن امین: بر و بچه‌های فرهنگسرای خانواده قصد کرده‌اند تعارف را کنار بگذارند و نهضتی راه بیندازند و دانش زوج‌های جوان را درباره بهداشت جنسی ازدواج بالا ببرند.

بهار به نیمه رسیده و تابستان در راه است. این معنی‌اش این است که کم‌کم تعداد ماشین‌های گل‌کاری شده‌ای که بوق‌بوق‌کنان عروس می‌برند و داماد را به خانه بخت می‌رسانند، هی بیشتر و بیشتر می‌شود. اصلا خیلی‌ها همین روزها را برای مراسمشان نشان می‌‌کنند؛ چون، هم تعطیلی فراوان است و هم اگر داماد به جای «ته‌دیگ»، اهل «ته‌چین» نیز بوده باشد، باران نمی‌آید که مراسمش را به هم بزند!

این؛ برای شروع رسمی زندگی مشترک، اما قبلش چی؟!

این 2 تا آدم که نشسته‌اند توی این ماشین، نباید 4 تا جلسه مشاوره رفته باشند که هم دستشان بیاید چقدر با یکدیگر تفاهم دارند، هم اینکه مهارت‌های زندگی مشترک را یاد بگیرند؟

قدیم‌ها این کار را بابا و مامان و خان دایی و... انجام می‌دادند و جوان خام را توجیه می‌کردند که پخته شود. اما خیلی وقت است که این کار برای خودش تخصصی شده و مؤسسه‌های زیادی متولی امر خطیر هدایت، آموزش و مشاوره دادن به جوان‌های دم بخت شده‌اند.

کانون «مهر و ماه» شهرداری یکی از همین‌هاست که تا حالا به 5 هزار زوج تهرانی فیض رسانده؛ از مشاوره قبل و بعد از ازدواج بگیر تا کمک در تهیه لوازم و ادوات عروسی و... اسم طرح‌هایشان را هم گذاشته‌اند «شروع خوب» برای شروع زندگی و «خانواده خلاق» برای ادامه هنرمندانه زندگی زناشویی!

زوج جوان با افکاری به‌شدت عشقولانه و رؤیایی وارد سالنی می‌شوند که قرار است یکی از سمینارهای ویژه آنها برگزار شود و 3 ریش سفید همه چیزدان یکی‌یکی بیایند و «چم و خم» زندگی را به‌شان بگویند.

با «بله» عروس خانم در کلیپ اول برنامه، مراسم کلید می‌خورد. اما عروس خانم و آقای داماد توی کلیپ چند ثانیه بعد قاط می‌زنند و صدای شکستن کاسه و بشقاب در خانه‌شان است که توی سالن می‌پیچد! زوج‌های جوان داخل سالن با دیدن این صحنه‌ها کم نمانده بی‌خیال ازدواج شوند که چراغ‌ها روشن می‌شود و مجری برنامه می‌گوید: «نترسید! فیلم بود! اما اگر به صحبت‌های دکتر که جای پدربزرگتان است گوش نکنید، ممکن است پس‌فردا مشابه همین فیلم، توی کلبه رؤیایی شما هم اکران بشود.»

دکتر یعنی دکتر «مجد» که استاد پیشکسوت دانشگاه است و ید طولایی در روان‌شناسی خانواده و این‌جور چیزها دارد، امروز قرار است در مورد «طلاق عاطفی» صحبت کند؛ یعنی وقتی که: «همسرتان را 50 درصد دوست دارید، 50 درصد هم دوستش ندارید. این یعنی اینکه شما در آستانه طلاق عاطفی هستید! یکی از دلیل‌های اصلی‌اش هم، بلوغ نیافتگی عاطفی قبل از ازدواج است. پس خوب گوش کنید ببینید چه می‌گویم...»

مهر و ماه و غیره در کارند
کانون «مهر و ماه» اولش یک مؤسسه بود به همین نام «مهر و ماه» که از سال 83، کارش را شروع کرده و قرار بوده خدمات فرهنگی و تسهیلات ازدواج به زوج‌های دم در خانه بخت شهر تهران بدهد. اولین دوره کارگاه‌های آموزشی آن اواخر سال 84 برگزار شد و درست یک سال پیش، سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران، مؤسسه را تبدیل کرد به کانون «مهر و ماه» تا جزیی از کانون‌های فرهنگسرای خانواده باشد.

هدف اصلی این کانون، کاهش هزینه‌های ازدواج و بالا بردن آمار ازدواج‌های موفق است. برای همین، غیر از برگزاری جلسه‌های مشاوره و سمینار و نصیحت‌کردن جوان‌ها، برای زوج‌های جوان همه‌کاری می‌کند؛ از تهیه خنچه عقد و لباس عروس تا هماهنگی برای دفترخانه ازدواج، ماشین، گل و ... – که مجانی یا نیم‌بها پای عروس و داماد بیفتد – عضوشدنش هم راحت است؛ شرط اصلی، زوج‌بودن است؛ البته فقط 2 نفر، نه بیشتر و نه کمتر! یعنی باید تازه به عقد هم درآمده باشند یا حداکثر یک سال از زندگی مشترکشان زیر یک سقف گذشته باشد.

برای آنها هم که کمتر گذرشان به شرق تهران و نارمک و فرهنگسرای خانواده می‌افتد، می‌توانند سراغ فرهنگسرای دانشجو، بهمن، دختران و تفکر بروند که رابط‌های مهر و ماه در مناطق شمال، جنوب و غرب تهران هستند. خوب شروع کنید، خلاق ادامه بدهید

شروع خوب، یکی از شعارهای اصلی این کانون است.
منظورشان هم این است که یک دوره فشرده 18ساعته بگذرانید تا خیلی از نکات تستی و بحرانی زندگی را به‌تان یاد بدهند.

این کارگاه‌ها پنجشنبه و جمعه هر هفته در 4 فرهنگسرای رابط و خود فرهنگسرای خانواده اجرا می‌شود؛ پنجشنبه، کلاس‌های ویژه عروس‌خانم‌هاست و جمعه، کلاس‌های جداگانه برای مرد و زن آینده جامعه برقرار است، دست‌آخر هم که هر دو به اندازه کافی توجیه شدند، یک جلسه مشترک با طرح موضوع‌های عمومی با حضور کارشناسان خبره فن برگزار می‌شود. بهداشت جنسی، پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات جنسی، بهداشت روانی، مهارت زندگی و ... موضوع بحث این جلسات است.

بعد از این جلسات، زوج‌ها راه می‌افتند به سمت خانه بخت و حواسشان جمع است تا با استفاده از آموزش‌های این کارگاه‌ها، اجازه اکران به دعواهای بشقاب‌شکن و زندگی برانداز توی زندگی‌شان ندهند.

اما کانون که ول‌کن ماجرا نیست؛ از همین کارگاه‌ها و برنامه‌های دیگرش، کلی بسته آموزشی تهیه می‌کند و به آنهایی که معرفت دارند و کارت عروسی‌شان را برای «مهر و ماه» می‌فرستند، کادو می‌دهد. مشاوره اینترنتی و تلفنی هم به راه است. اما اصل کار، کلاس‌های مکمل با عنوان «خانواده خلاق» است که این‌بار برای همان 2 جوان که دیگر برای خودشان خانواده‌ای شده‌اند، برگزار می‌شود.

هرسال هم زوج‌های همان سال را جمع می‌کنند تا شهردار تهران، «پاگشا»یشان کند.

مهر و ماه برای تمام فصول
زوج‌های جوان، دو به دو از سمینار خارج می‌شوند. آنها از همین الان، دل‌مشغولی‌های دیگری غیر از زندگی 2 نفره هم دارند؛ «خانواده و ارتباط موثر»، «اقتصاد خانواده»، «طلاق و ازدواج مجدد»، «هویت جنسی»، «خانواده معنوی»، «تغذیه و ...»، عنوان دوره‌های تکمیلی «خانواده خلاق» است که قرار است توی این زمینه‌ها هم کمکشان کند.

«امینی»، مسئول کانون مهر و ماه، از برنامه‌های متنوع‌تری برای آینده حرف می‌زند؛ مادر و پدر فردا، قرار است در سمینارهای مهر و ماه، درمورد بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت، تلفن و نوع ارتباط بچه‌هایشان با آنها و... اطلاعات کسب کنند. او همچنین می‌گوید که از نظر آماری، لااقل 20 هزار زوج جوان دیگر را هم باید آموزش بدهند تا کمی خیالشان بابت آینده نسل جوان راحت شود.

خانواده مهر و ماه، همین‌طور دارد بزرگ و پرجمعیت می‌شود. همین الان عده‌ای که دیگر عروس و داماد قدیمی شده‌اند، هنوز خودشان را عضو کانون می‌دانند و اگر کسب و کارشان مرتبط باشد، با معرفی‌نامه کانون، به زوج‌های جدید دم بخت، 30 تا 50 درصد تخفیف می‌دهند.

این‌طور که مسئولان این کانون می‌گویند تا حالا فقط یکی از زوج‌هایی که در دوره‌های آنها شرکت کرده‌اند، کارشان به طلاق کشیده. لابد آنها هم سر کلاس و سمینارها به حرف‌های استاد گوش نمی‌داده‌اند و خوابشان برده بوده است!!

به‌هرحال ازدواج، شتری است که جلوی پای هر کسی سبز می‌شود! باید به فکر راه و چاه‌اش بود.

مهر و ماه دات‌کام
برای سرزدن به «مهر و ماه» و خبرگرفتن از برنامه‌هایش راه‌های زیادی هست؛ فیزیکی‌ترین‌اش رفتن به حوالی محله نارمک است.

تلفن هم راه خوبی است اما شعبه اینترنتی این کانون توی دنیای مجازی، به نام «سایت همسر» در نشانی www.hamsar.ir موجود است. آخرین اخبار برنامه‌ها، مقاله‌های اساتید فن، معرفی کتاب، مشاوره‌گرفتن و... چیزهایی است که توی این وب‌سایت می‌شود پیدا کرد. آنجا می‌شود در خبرنامه سایت عضو شد یا درمورد آموزش پیش از ازدواج نظر داد.

برای عضویت در کانون یا رزرو نوبت در کارگاه‌های مختلف هم می‌شود از این سایت استفاده کرد. مشاوران اینترنتی کانون مهر و ماه، در زمینه‌های روان‌شناسی، جنسی، فقهی و پزشکی – این‌طور که خودشان توی سایت نوشته‌اند – 48ساعته پاسخ سؤال‌های شما را می‌دهند.

ای‌میل این کانون  این است: info@hamsar.ir و شماره تلفن‌هایش: 77844574 و 77815173. وقت کردید به مهر و ماه اینترنتی سر بزنید.

ادامه می‌دهیم، بهتر از پارسال

حامد سلیمانی قبلا مدیرعامل مؤسسه مهر و ماه بود؛ همان مؤسسه‌ای که هدف اصلی‌اش آموزش زوج‌های جوان به حساب می‌آمد. او حالا و بعد از ادغام مهر و ماه با فرهنگسرای خانواده، به عنوان رئیس این فرهنگسرا کار می‌کند. با او درباره کلاس‌های آموزشی زوج‌های جوان که در واقع مهم‌ترین و پرطرفدارترین فعالیت فرهنگسرا به حساب می‌آید، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  آقای سلیمانی، ایده راه انداختن کلاس‌های آموزشی از کجا آمد؟

ایده اصلی مال زمانی بود که مؤسسه مهر و ماه هنوز منحل نشده بود. آن‌‌موقع ما معتقد بودیم که در حوزه آموزش جنسی زوج‌های جوان قدمی برداشته نشده است. خب، به هر حال این مسئله تا حدی تابو به حساب می‌آمد و مشکلاتی هم در زمینه آموزش وجود داشت. ضمن اینکه بر طبق مستنداتی که در سازمان آمار و اطلاعات وجود دارد، دومین دلیل اصلی طلاق‌ها، موارد جنسی است. به هر حال ما به عنوان اولین ارگان نیمه دولتی، طرح کلاس‌ها را دادیم و بعد از تأیید شروعش کردیم.

  •  حالا این کلاس‌ها شامل چه بخش‌هایی است؟

از نظر ما هر زوج باید 18 ساعت آموزش ببیند؛ 12 ساعت درباره بهداشت جنسی که کلاس‌هایش به صورت کارگاهی و با تعداد کم برگزار می‌شود و 6 ساعت هم مسائل بهداشت روانی و ارتباط بین زوج‌های جوان.

  •  بعد، این کلاس‌ها فقط مخصوص فرهنگسرای خانواده است؟

کاری که ما پارسال کردیم این بود که برای دسترسی راحت‌‌تر زوج‌های جوان، به غیر از فرهنگسرای خانواده، 3 تا فرهنگسرای دیگر در سطح شهر را هم برای برگزاری این کلاس‌‌ها بسیج کردیم؛ فرهنگسرای بهمن مقر جنوب شهر ما بود. فرهنگسرای دانشجو در شمال و دختران و تفکر هم در غرب فعال بودند.

  •  و فقط مخصوص زوج‌های جوان است؟

بله. کلاس‌ها فقط مختص آنهاست. اما برای مردم عام هم یک مرکز مشاوره تخصصی داریم که هرکسی که بخواهد می‌تواند با یک قیمت مناسب بیاید و مشاوره بگیرد.

  •  تعریف شما از زوج جوان چیست؟

کسانی که عقد محضری کرده باشند و حداکثر یک سال از زمان عقدشان گذشته باشد.

  •  بعد، این آموزش‌ها فقط به همین کلاس‌ها خلاصه می‌شود؟

نه! برای ساپورت اعضایمان سایت hamsar.ir را داریم که می‌توانند در این سایت سؤال‌هایشان را مطرح کنند و بعد پاسخ سؤال‌ها برای‌شان فرستاده می‌شود.

روزهای یکشنبه هم برای زوج‌هایی که در کلاس شرکت کرده‌اند، مشاوره تلفنی جنسی داریم.

  •  و این برنامه‌ها در سال 86 هم ادامه پیدا می‌کند؟

بله. ما پارسال یک قرارداد با تعدادی از دانشجویان دکترای دانشگاه تربیت‌مدرس امضا کردیم تا آنها طی یک تحقیق، میزان اثربخشی طرح را اعلام کنند. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که طرح موفقیت‌آمیز بوده.

بنابراین از ابتدای تیرماه امسال طرح را به صورت گسترده‌تر برگزار می‌کنیم؛ ضمن اینکه می‌خواهیم زوج‌های جوان آموزش‌دیده را از 5 هزارتای سال 85، به 15 هزار نفر برسانیم.

کد خبر 20632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز