همشهری آنلاین: فرانسه برای کمک به جمهوری افریقای مرکزی (CAR) برای رویارویی با جنگجویان سلکا، نیروی نظامی اعزام کرده است.

آفریقا

به گزارش پرس تی وی، بر اساس گزارش‌های دریافت شده، نیروهای نظامی فرانسه روز شنبه (۲۳ مارس، سوم فروردین) به شهر بانگی، پایتخت جمهوری افریقای مرکزی وارد شدند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: «گروهی از نظامیان به منظور حفظ امنیت فرودگاه، اعزام شدند. فرودگاه هم اکنون از امنیت برخوردار است.»

گزارش‌های منتشر شده همچنین نشان می‌دهند، صدها شورشی سلکا با ورود به پایتخت جمهوری افریقای مرکزی، از فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهور این کشور خواستند، از قدرت کناره‌گیری کند.

نیروهای ائتلاف شورشیان سلکا عصر شنبه از شمال جمهوری آفریقای مرکزی به سمت دو محور جاده‌ای که به پایتخت این کشور منتهی می‌شود، پیشروی کردند و در کمتر از سی کیلومتری بانگی مستقر شدند.

اریک مسی Eric Massi ، سخنگوی سلکا در پاریس گفت: «ما از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند، از نیروهای مسلح افریقای مرکزی (FACA) می‌خواهیم به جنگیدن پایان دهند و از رئیس جمهور بوزیزه می‌خواهیم کنار رود.»

درپی پیش‌روی شورشیان به شهر بوآلی و تسلط آنان بر ایستگاه برق‌رسانی به مناطق بانگی، ساکنان این شهر به سرعت به خانه‌های پناه بردند.

یکی از ساکنان شهر بانگی گفت: «ما بدون هرگونه اطلاع‌رسانی، در تاریکی کامل قرار گرفتیم.»

گزارش‌های منتشرشده از بروز درگیری میان شورشیان و نیروهای دولتی که گفته می‌شود همچنان کنترل شهر بانگی را در اختیار دارند، خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ها، شورشیان همچنین کنترل منطقه اطراف محل اقامت شخصی بوزیزه را که به PK۱۲ موسوم است، در اختیار گرفتند.

تلویزیون دولتی جمهوری افریقای مرکزی، روز چهارشنبه (۲۰ مارس، ۳۰ اسفند) از دو حکم ریاست جمهوری این کشور برای آزادی زندانیان سیاسی، لغو مقررات منع آمد و شد و نیز منع مسدودیت مسیرهای تحت کنترل شبه‌نظامیان حامی بوزیزه خبر داد.

مسی روز پنج‌شنبه (۲۱ مارس، اول فروردین) اعلام کرد: «ما دیگر به وعده‌های بوزیزه اعتماد نداریم. ما از رئیس جمهور می‌خواهیم کناره‌گیری کند، وگرنه وی را مجبور به این کار خواهیم کرد.»

رئیس جمهور افریقای مرکزی و نمایندگان شورشیان سلکا، یازده ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، بعد از سه روز مذاکره به میانجی‌گیری همسایگان منطقه‌ای، در لیبرویل، پایتخت گابن، توافق‌نامه امضا کردند.

شورشیان سلکا اواخر سال گذشته (۲۰۱۲ میلادی)، چندین شهر شمال آفریقای مرکزی را اشغال و سپس تهدید کردند شهر بانگی، پایتخت را نیز تصرف می‌کنند اما توافق‌نامه صلح میان طرف‌های درگیر، در ماه ژانویه با میانجیگری کشورهای مرکز آفریقا به امضا رسید.

بر اساس این توافق‌نامه صلح، شورشیان سلکا متعهد شدند در ازای موافقت دولت با آزادی زندانیان و صدور فرمان عقب‌نشینی نیروهای آفریقایی و خارجی که برای کمک به ارتش جمهوری آفریقای مرکزی وارد این کشور شده بودند، سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

برخورداری شخصیت‌های مخالف و اعضای ائتلاف سلکا از چند سمت کلیدی در دولت جمهوری افریقای مرکزی، از دیگر مفاد این توافق‌نامه بوده است.

جنگجویان سلکا در دسامبر ۲۰۱۲ میلادی، مبارزه مسلحانه‌ای را علیه دولت جمهوری افریقای مرکزی آغاز کردند.

جمهوری افریقای مرکزی با وجود برخورداری از منابع بسیار معدنی از جمله طلا و الماس، کشوری بسیار فقیر به شمار می‌آید و بعد از استقلال در سال ۱۹۶۰، صحنه کودتا و یا شورش‌های مختلف بوده است.

کد خبر 206148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز