جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی حجم بزرگی از سهام شرکت ملی صنایع مس را در سکوت کامل و بدون اطلاع‌رسانی شفاف در بورس عرضه کرد.

طبق اطلاعات دریافتی در آخرین روز هفته گذشته 8 /3میلیارد برگه سهم شرکت ملی مس در بورس عرضه شد. این عرضه که به‌صورت خرد انجام گرفته بود، با استقبال بازار مواجه شد ولی این عرضه محدود نتوانست پاسخگوی عطش تقاضا در بازار باشد، همین موضوع موجب شد در دقایق پایانی معاملات چهارشنبه صف خرید 60 میلیون سهمی برای مس رقم بخورد. شنیده شده سازمان خصوصی‌سازی مجوز عرضه 100 میلیون برگه سهم ملی مس را دریافت کرده و از روز شنبه 3 درصد از سهام این شرکت به‌صورت بلوکی به برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار و کمتر از 2 درصد آن به‌صورت غیربلوکی عرضه خواهد شد. بر این اساس در گروه واسطه‌گری مالی، اکثر نمادها به‌دلیل نیاز به ایجاد نقدینگی لازم جهت خرید سهام ملی مس به صف فروش کشیده شدند.

چه خبر؟
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی هفته گذشته 3 میلیارد و 846 میلیون سهم شرکت ملی صنایع مس ایران را به ارزش 7/3 تریلیون ریال در بورس تهران عرضه کرده است. همین موضوع منجر به افزایش 3 هزار درصدی حجم معاملات در بورس تهران شد. درحالی که عرضه سهام شرکت مس در هفته گذشته در سکوت کامل خبری صورت گرفت به‌طوری‌که هیچ رسانه‌ای از عملکرد این سازمان در عرضه سهام مذکور مطلع نشد. آخرین اخبار منتشر شده در این‌باره حاکی از آن بود که سهام این شرکت ظرف روزهای آتی و در 2 بلوک 5 درصدی و 2 درصدی به‌صورت تدریجی عرضه خواهد شد، اما گویا مسئولان سازمان خصوصی‌سازی تمایلی به مطرح شدن خبر عرضه سهام مس در مطبوعات نداشته‌اند.

خصوصی‌سازی‌های هفته جدید
اسماعیل غلامی – معاون سازمان خصوصی‌سازی – در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: این هفته درمورد تاریخ دقیق مجمع عمومی بانک‌ها برای تغییر اساسنامه و تبدیلشان به شرکت سهامی عام تصمیم‌گیری می‌شود. پس از آن، بانک‌ها می‌توانند تقاضای پذیرش در بورس را ارائه دهند.
او درباره نشست مشترکی که بین سازمان بورس، شرکت و سازمان خصوصی‌سازی درباره اولویت‌های واگذاری و چگونگی تسریع اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تشکیل شد، توضیح داد: در این نشست درمورد عرضه و تقاضا در بورس بحث‌هایی انجام شد که صدور مجوز برای شرکت‌های تأمین سرمایه و تأسیس صندوقهای سرمایه‌گذاری، پذیرش متقابل شرکت‌های بورسی در بورس‌های خارجی و مذاکره با آنان درخصوص پذیرش متقابل شرکت‌های کارگزار از مهم‌ترین محورهای مطرح شده بود.
معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: اساسنامه بانک‌ها برای واگذاری نهایی شده و مقرر شد تغییر اساسنامه بانکها توسط مجمع آنها انجام شود، هفته آینده نیز توسط کمیسیون کارگروه حقوقی اعلام خواهد شد، بنابراین در هفته آینده در مورد تاریخ دقیق مجمع عمومی بانک‌ها به‌منظور تغییر اساسنامه بانک‌ها از وضعیتی که وجود دارند به شرکت سهامی عام تصمیم‌گیری می‌شود، پس ازآن اگر تصویب شود، بانک‌ها می‌توانند تقاضای پذیرش در بورس را ارائه دهند.
معاون سازمان خصوصی‌سازی، بانک صادرات را راغب‌تر برای عرضه در بورس دانست و گفت: اما سایر بانک‌ها همچون تجارت و ملت نیز هیچ مشکلی ندارند بنابراین هرکدام که آماده‌تر بودند عرضه آن ‌را به بورس خواهیم داشت.

دو عرضه شیرین
 شرکت توسعه صنایع بهشهر این هفته بخشی از سهام خود را در شرکت‌های «شکر» و «قند هگمتان» می‌فروشد. براساس این گزارش، شرکت توسعه صنایع بهشهر در روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه 8/25 درصد از سهام شرکت شکر معادل 7 میلیون و 230 هزار سهم را به قیمت پایه هر سهم 2 هزار و 335 ریال در بورس عرضه خواهد کرد.
این شرکت در دیگر واگذاری خود در همان روز 3 میلیون و 900 هزار سهم «قند هگمتان» را معادل 13 درصد از سهام این شرکت را به قیمت پایه هر سهم دو هزار و 600 ریال به فروش خواهد رساند.این گزارش حاکی است:هر دو واگذاری به‌صورت یکجا و نقد انجام خواهد شد.

کد خبر 20575

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز