مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: 48 ساعت پس از آنکه کاوشگر کنجکاوی ناسا از وجود شرایط لازم برای حمایت از حیات بر روی مریخ خبر داد، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسیه، توافقنامه رسمی امضا کردند تا با همکاری یکدیگر دست به کاوش در مریخ بزنند

اروپا و روسیه هم مریخ نوردی می‌کنند

به گزارش مهر، سازمان فضایی اروپا اعلام کرد طی این همکاری قرار است دو ماموریت در سال‌های 2016 و 2018 بر روی سیاره سرخ انجام شود.

این شرکا بر روی سهم متوازنی از مسئولیت‌ها برای این ماموریت به توافق رسیدند.

سازمان فضایی اروپا- اسا- مدارگرد ردیاب گاز (TGO) و همچنین مودول ورود و فرود (EDM) را برای ماموریت سال 2016 و یک حامل و یک کاوشگر را برای کاوش سال 2018 فراهم می‌کند.

از سوی دیگر سازمان فضایی روسیه مسئول مودول فرود 2018 و سکوی سطحی است و پرتاب‌گرهایی را برای هر دو ماموریت فراهم خواهدکرد.

هر دو طرف این شراکت تجهیزات علمی این ماموریت‌ها را تامین می‌کنند و همکاری نزدیکی در اکتشافات فضایی این ماموریت‌ها خواهند داشت. هدف اصلی این ماموریت‌ها کشف راز وجود حیات بر روی مریخ است.

بر اساس اعلام ناسا این ماموریت که Exo-Mars نام دارد، فناوری‌های اصلی در حال ساخت توسط صنعت اروپایی مانند فرود کاوش، حفاری و نمونه برداری را نشان می‌دهد.

فناوری حفاری و نمونه برداری بخش اصلی کار برای هموار کردن راه برای گام بزرگ بعدی در اکتشافات فضایی بر روی سیاره مریخ یعنی بازگرداندن نمونه‌ها به زمین است.

بر اساس این گزارش TGO به دنبال شواهدی از وجود متان و دیگر گازهای اتمسفری است که می‌تواند نشانی از فرایندهای زیستی و زمین شناختی فعال باشند همچنین به عنوان یک تقویت کننده داده برای ماموریت 2018 عمل می‌کند. از سوی دیگر EDM بر روی مریخ فرود می‌آید تا تایید کننده فناوری‌های اصلی برای ماموریت سال 2018 باشد.

در سال 2018، کاوشگر ExoMars که توسط اسا فراهم می‌شود قرار است سطح سیاره سرخ را در تلاش برای یافتن نشانه‌های حیات در گذشته و حال بگردد. این نخستین کاوشگر مریخ نوردی است که خواهد توانست اعماق بیشتری را حفاری کرده و نمونه‌هایی را از اعماق این سیاره جمع آوری کند.

کد خبر 205721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز