یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام نگارش داستانی درباره عزت شاهی، تدوین‌گر خاطرات این زندانی سال‌های حکومت پهلوی را به واکنش واداشت و کار نویسندگان چنین داستانی را سرقت ادبی نام نهاد.

محسن کاظمی

به گزارش مهر محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر گفت: با دیدن خبر آماده‌سازی کتاب زندگینامه داستانی عزت شاهی توسط خانم فائزه امیرخانی به سفارش انجمن قلم، بسیار شگفت‌زده و ناراحت شدیم؛ چون امتیاز حقوقی استفاده از خاطرات عزت شاهی فقط منوط به اجازه ناشر آن یعنی انتشارات سوره مهر است که چنین اجازه‌ای کسب نشده است.

وی افزود: در کتاب خاطرات عزت شاهی که با مصاحبه و تدوین من منتشر شد، اشاره شده است که نقل قول از این کتاب منوط به اجازه ناشر است. به این مسائل حقوقی اثر در ابتدای کتاب اشاره شده است و تعجب می‌کنم که انجمن قلم چگونه به نویسندگان سفارش نوشتن زندگینامه داستانی مشاهیر کشور را می‌دهد و نه انجمن قلم و نه نویسنده، اجازه رسمی ناشر زندگینامه را کسب نمی‌کنند. به این ترتیب کاری که در این زمینه انجام شده است، مصداق کامل سرقت ادبی است.

این نویسنده گفت:‌ یک بار گروهی می‌خواستند زندگینامه عزت شاهی را با توجه به کتابی که چاپ کرده‌ایم، بنویسند. در زندگی عزت‌ شاهی تا پیش از وقوع انقلاب، هیچ زنی جز مادرش وجود نداشته است، اما دوستان فیلمنامه‌نویس ما برای جذاب‌تر شدن کارشان، یک زن را وارد زندگی شاهی کرده بودند که ما مخالفت کردیم و آن فیلمنامه به سرانجام نرسید. ضمن اعلام تعجب خودم، می‌گویم که از انجمن قلم و خانم امیرخانی توقع می‌رود که به مسائل حقوقی پایبند باشند.

کاظمی ادامه داد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم می‌خواست همپای انتشارات سوره مهر، خاطرات عزت شاهی را چاپ کند که اجازه چنین کاری را ندادیم. البته کتاب را چاپ کردند، ولی اجازه توزیع‌ آن را ندادیم چون عزت شاهی فقط و فقط حق انتشار مصاحبه‌هایش را به انتشارات سوره مهر واگذار کرده است و در این باره حتما با من مشورت خواهد کرد. البته او مصاحبه‌های زیادی با نهادهای مختلف داشته و دارد، ولی این مصاحبه‌ها باید با هماهنگی چاپ شوند و بسیاری از آن‌ها برای ثبت و ضبط در آرشیوها بوده که انجام شده‌اند و ما هم به همین دلیل جلوی چاپ آن کتاب را با اعتراض خود گرفتیم.

کد خبر 205619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز