گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نسبت به رشد مصرف بنزین و گازوئیل و افزایش میزان قاچاق این دو فراورده‌ نفتی درصورت عدم‌اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هشدار داد.

مصطفی کشکولی در پاسخ به این سؤال همشهری که عدم‌افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده چه میزان بر مصرف دو فراورده بنزین و گازوئیل خواهد افزود؟ اظهار کرد: پیش‌بینی ‌می‌شود مصرف بنزین و گازوئیل در سال آینده با اجرایی‌نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بین شش تا هشت درصد رشد کند.

او با تأکید بر احتمال شدت گرفتن قاچاق فراورده‌های نفتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که در حال حاضر قیمت فوب خلیج‌فارس بنزین و گازوئیل چه میزان برآورد شده است؟ افزود: با درنظر گرفتن نرخ ارز مبادله‌ای هم‌اکنون هر لیتر بنزین و گازوئیل به قیمت فوب‌خلیج‌فارس (تحویل در بندرعباس) حدود 3500تومان برآورد می‌شود که انگیزه قاچاقچیان سوخت را تقویت کرده‌است.

این مقام نفتی با اعلام اینکه از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون به‌طور متوسط روزانه 64تا 65میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است از رشد شش درصدی مصرف این فراورده نفتی در سال 91خبر داد و افزود: درصورت اصلاح نشدن نرخ حامل‌های انرژی پیش‌بینی می‌کنیم که مصرف بنزین در کشور به مرز 70میلیون لیتر در روز برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران همچنین درخصوص آخرین وضعیت اختصاص سهمیه ویژه نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه وزارت نفت درصورت موافقت دولت آماده تأمین سهمیه ویژه بنزین نوروزی است تصریح کرد: با وجود این، سهمیه بنزین فروردین‌ماه تا ساعت 24چهارشنبه 30 اسفند‌ماه به کارت‌های سوخت واریز می‌شود. او تأکید کرد: درصورت موافقت دولت امکان اعمال طراحی‌های لازم در سامانه هوشمند سوخت برای واریز سهمیه ویژه نوروزی پیش از فرارسیدن سال جدید وجود دارد.

کد خبر 205578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز