گروه حوادث: دو‌ماه عملیات مأموران مرزبانی ناجا با دستگیری 10عضو دو باند بین‌المللی قاچاق انسان در مرزهای ایران پایان یافت.

ذوالفقاری

قاچاقچیان برای اینکه کسی متوجه آنها نشود با کشیدن گونی‌های سفید روی سر طعمه‌هایشان آنها را در میان برف‌ها استتار می‌کردند.از دو‌ماه پیش مأموران مرزبانی ناجا در جریان فعالیت دو باند بین‌المللی قرار گرفتند که از نقاط کور مرزهای ایران برای قاچاق انسان استفاده می‌کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای این باندها مهاجران غیرقانونی افغانی یا پاکستانی را از طریق مرزهای شرقی کشور وارد ایران می‌کنند و به مرزهای شمال‌غربی انتقال داده و سپس از آنجا به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.


با این اطلاعات بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری اعضای این باندها شروع شد. مأموران با ردزنی‌های انجام شده و پیگیری‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیدند که رابط این باندها در ایران، در شهرستان ارومیه زندگی می‌کند و کارهای قاچاق انسان از مرزهای شمال‌غربی کشور توسط او انجام می‌شود

بنابراین تمامی رفت‌وآمدهای این مرد زیرنظر گرفته شد تا اینکه بعد از دو‌ماه مأموران مرزبانی ناجا متوجه شدند که قاچاقچیان به تازگی 28تبعه خارجی را وارد کشور کرده و قصد قاچاق آنها از مرزهای شمال‌غربی را دارند. با شناسایی مسیرهای عبور، مأموران به کمین اعضای باند نشستند و سرانجام در یک عملیات ضربتی توانستند 10عضو پاکستانی و افغانی دو باند قاچاق انسان را در شهرستان ماکو دستگیر کنند.

همچنین 28مهاجر غیرقانونی نیز در این عملیات بازداشت شدند و در اختیار مراجع قضایی قرار گرفتند.سردار ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ناجا روز گذشته با بیان این خبر در جمع خبرنگاران گفت: اعضای این باندها زمانی که مهاجران را به مرزهای شمال‌غرب کشور می‌بردند، به‌خاطر برفگیربودن مسیرهای عبور از آنها می‌خواستند که گونی‌های سفید رنگ به سرشان بکشند. به این ترتیب مهاجران را به رنگ برف در می‌آوردند و با عبور دادن آنها از نقاط کور مرزی، موفق به اجرای نقشه‌های خود می‌شدند که خوشبختانه با تیزهوشی مأموران دستگیر شدند.

وی افزود: متهمان برای قاچاق هر فرد از طریق مرزهای ایران از آنها بین 2.5تا پنج میلیون تومان دریافت می‌کردند و از این طریق مبلغ هنگفتی به جیب می‌زدند.

نجات از میان برف‌ها

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه نشست خبری دیروز از نجات جان 17نفر از اتباع‌خارجی شامل 15مرد و دو زن اهل آذربایجان که قصد خروج از مرزهای کشور را داشتند خبر داد و گفت: این افراد بعد از ورود به ایران قصد داشتند به‌صورت غیرقانونی از مرزهای شمال‌غرب کشور به اروپا بروند که به‌دلیل گم کردن مسیر، در میان برف‌ها گرفتار شده بودند.

وی ادامه داد: وقتی مرزبانان در جریان ماجرا قرار گرفتند با عملیاتی به موقع توانستند با کمک مرزنشینان این افراد را از مرگ حتمی در میان برف و سرما نجات دهند. این افراد بعد از معرفی به مرجع قضایی، از کشور اخراج و به کشور متبوع خود بازگردانده شدند.

کد خبر 205565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز