هشهری آنلاین: روسیه برای ناتو ضرب‌الاجلی یک ساله را تعیین کرده است تا کشورهای اروپایی که هنوز پیمان‌های مربوط به نیروهای نظامی متعارف در اروپا (CFE) را تصویب نکرده‌اند، این اقدام را انجام دهند.

روزنامه استاندارد - چاپ اتریش – گزارش داد، یکی از مقامات ارشد کرملین روز گذشته به خبرگزاری اینترفکس گفت، اگر آنها نخواهند ظرف یک سال به توافق برسند، روسیه از این پیمان خارج خواهد شد.

وی گفت: تاکنون ما نزد شرکای‌مان هیچ حرکتی در جهت تصویب این پیمان‌ها ندیده‌ایم. تاکنون عمل به این پیمان یک جانبه بوده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیش‌ از این توقف یکجانبه اجرای پیمان CFE را که در سال 1990 میلادی با ناتو منعقد شده ، اعلام کرده است.

وی در سخنرانی سالانه‌اش که روز گذشته در مسکو انجام داد، گفت: من تعلیق اقدام روسیه برای عمل به این پیمان را توجیه‌پذیر تلقی می‌کنم. این تصمیم مادامی معتبر است که همه اعضای ناتو بدون استثنا این پیمان را تصویب کنند.

مقرهای ناتو در مرزهای روسیه

پوتین دلیل این گام را علاوه بر دیگر مسایل، طرح‌های آمریکا برای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی خواند و گفت: شرکای ما طوری رفتار می‌کنند که اشتباه است.

پیمان CFE و ورشو با این هدف منعقد شده بودند تا نیروهای نظامی متعارف زمینی و هوایی را در اروپا کاهش دهند.

کشورهای حوزه بالتیک پیمان CFE را تصویب نکرده‌اند

به گفته روسیه، ایسلند، لیتلند و لیتوانی به عنوان بخش‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی که اکنون اعضای جدید ناتو هستند، پیمان CFE را هنوز تصویب نکرده‌اند. نسخه جدید این پیمان‌ها در سال 1999 میان اعضای ناتو و روسیه به امضا رسید.

روسیه این پیمان را در سال 2004 به تصویب رساند. کشورهای عضو ناتو تصویب این پیمان را به خروج نیروهای روسی از مولداوی و گرجستان، جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی منوط کرده‌اند.

ناتو و روسیه

ناتو علاقه‌اش را برای توافق با روسیه بر سر این پیمان جنجالی اعلام کرد. یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو در اسلو گفت که این سازمان علاقه‌مند است با مسکو در این باره مذاکره کند.

وی به طرح آمریکا برای استقرار سیستم سپر موشکی در اروپای شرقی اشاره‌ای نکرد، اما گفت که ناتو تحقق پیمان‌های 1990 را دارای اهمیت بالایی می‌داند.

کد خبر 20553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز