همشهری‌آنلاین: سرعت رشد فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای آسیا در ماه فوریه (بهمن و اسفند) کند شده است.

کارخانه

بویژه در چین که موتور رشد اقتصاد آسیا محسوب می‌شود دو معیار فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه گذشته میلادی نشان می‌دهد فعالیت‌ها در حال افزایش هستند اما سرعت آنها کند شده است. در بین دیگر اقتصادهای بزرگ این قاره نیز وضعیت تقریبا همین طور است.

به گزارش جهان سهم، طی نیمه نخست سال پیش به دلیل ضعف تقاضا در آمریکا و شدت یافتن بحران مالی در اروپا، وضعیت تولید کارخانه‌ای در آسیا خوب نبود اما در ماه‌های اخیر رشد مصرف داخلی در آسیا در کنار افزایش تقاضا در آمریکا و حرکت اروپا به سمت ثبات سبب شده وضعیت تولید کارخانه‌ای در آسیا بهتر شود.

تحلیلگران معتقدند کاهش سرعت رشد این فعالیت‌ها در شمال قاره آسیا در ماه فوریه (بهمن و اسفند) احتمالا حاصل تعطیلات سال نو در چند کشور آسیایی بوده است و به همین دلیل این باور وجود دارد که رشد فعالیت‌ها در آینده ادامه خواهد یافت اما این رشد تدریجی خواهد بود.

در چین، بنا به اعلام دفتر ملی آمار این کشور، در ماه گذشته میلادی شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای به 50.1 یعنی پایین‌ترین میزان در پنج ماه اخیر رسیده است. در نظرسنجی داوجونز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند شاخص به 50.5 افزایش یافته باشد. در ماه ژانویه شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در چین 50.4 بود. اما تحلیلگران می‌گویند رقم شاخص همچنان بالاتر از 50 است و این بدان معناست که رشد ادامه یافته است. البته اگر وضعیت فعالیت‌های کارخانه‌ای را معیاری برای پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سه ماهه کنونی بدانیم باید گفت در سه ماهه کنونی نرخ رشد افزایش نخواهد یافت بلکه تثبیت خواهد شد یعنی رقم رشد همان 7.9 درصد مربوط به سه ماهه پایانی سال 2012 است.

گزارش دفتر ملی آمار چین نشان می‌دهد در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه سفارش‌های جدید داخلی و سفارش‌ها برای صادرات کاهش یافته است.

در گزارش موسسه اچ‌اس‌بی‌سی که چند روز پیش منتشر شد نیز اعلام شد شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه فوریه کاهش یافته است یعنی از 52.3 در ماه ژانویه به 50.4 رسیده است.

تحلیلگران معتقدند نرخ رشد اقتصادی چین در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت اما این افزایش کمتر از افزایش سال 2010 است زیرا در آن زمان دولت و بانک مرکزی صدهای میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد این کشور تزریق کردند. به همین دلیل رشد تقاضا برای مواد خام در سال جاری از سوی چین تدریجی خواهد بود.

در کره جنوبی و تایلند تاثیر تعطیلات سال نو بسیار شدید بوده و مشاهده شده است که حجم تجارت کاهش یافته است. البته مشکلات اقتصادی در دیگر نقاط جهان بویژه اروپا و آمریکا نیز بر وضعیت تولید کارخانه‌ای و تجارت اقتصادهای بزرگ آسیایی تاثیر داشته است. به باور کارشناسان، در صورتیکه طی ماه‌های آینده روند ثبات در منطقه یورو ادامه یابد و در ایالات متحده رشد اقتصاد افزایش پیدا کند، بخش تولید کارخانه‌ای در آسیا وضعیت بهتری خواهد داشت اما تداوم افزایش نرخ رشد فعالیت‌ها در این بخش به افزایش نرخ تورم منجر می‌شود و ممکن است بانک‌های مرکزی مجبور شوند سیاست‌های حمایتی خود را متوقف کنند.

کد خبر 205001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز