همشهری آنلاین: فرمانده ناجا با بیان اینکه برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال در پارک‌ها مناسب نیست، گفت: چهارشنبه آخرسال امسال قطعا بهتر از سال قبل خواهد بود.

ایسنا نوشت: سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در نهمین همایش تخصصی روسای پلیس پیشگیری در مورد چهارشنبه آخرسال با بیان اینکه چهارشنبه آخرسال 29 اسفندماه است گفت: خوشبختانه تجربه نشان داده است که قرار گرفتن چهارشنبه آخرسال در آستانه تعطیلات سبب کاهش خطرات می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارشنبه آخرسال امسال قطعا بهتر از سال قبل خواهد بود، به روسای پلیس پیشگیری توصیه کرد که با افرادی که اقدام به فروش موادمحترقه و خطرزا می‌کنند، افراد خطرآفرین و مزاحم برخورد شدیدتری داشته باشند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه برخی دوستان پیشنهاد می‌کنند که مراسم چهارشنبه آخرسال در پارک‌ها برگزار شود، گفت: تجربه نشان داده که پیشنهاد وطرح این موضوع مناسب نبود. چرا که در انتهای مراسم و در ساعت دو بامداد با درگیری و هزار مشکل به پایان می‌رسد و افراد نتوانستند این مراسم را مدیریت کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در کشورهای اروپایی در شب سال‌نو افراد پس از انجام آتش‌بازی اقدام به آتش‌زدن خودروها و مغازه‌ها می‌کنند گفت: این در حالی است که پلیس و تمامی دستگاه‌های مربوطه در شب سال‌نو آماده باش هستند اما با این حال نمی‌توانند مردم را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز نمی‌توانیم مثل خارجی‌ها مدیریت کرده و اجازه دهیم افراد خودرویی را آتش بزنند گفت: سال‌های گذشته برخی اراذل و اوباش خودروها را متوقف و از مردم می‌خواستند که برقصند که این صحنه زشتی بود و حتی اقدام به آتش‌زدن درختان می‌کردند.

به گفته احمدی‌مقدم جرایم مربوط به چهارشنبه آخرسال تقریبا به صفر رسیده است.

برداشتن محدودیت‌های صنفی در شب عید

وی همچنین با اعلام خبر برداشتن محدودیت‌های صنفی در شب عید گفت: از ابتدای این هفته تا 16 فروردین ماه محدودیت‌های فعالیت‌های صنفی لغو شده است و مغازه‌داران و رستوران‌ها به خصوص در شهرهای مسافرپذیر و در راهها می‌توانند تا هر ساعتی که خواستند فعالیت صنفی خود را ادامه دهند.

احمدی‌مقدم در توجیه این تصمیم پلیس گفت: کار خداپسندانه‌ای است و باید اجازه داد مردم و کسبه نیز از این فرصت برای انجام امور صنفی و همچنین شادی و رفاه استفاده کنند.

فرمانده ناجا در ادامه با اشاره به اینکه برداشتن محدودیت‌های صنفی موجب افزایش فعالیت‌های ماموران خواهد شد گفت: با این حال این کار اقدامی خداپسندانه است و با تشدید فعالیت‌ها می‌توان به رونق بازار کمک کرد.

تلاش دشمنان برای رویارویی مردم با مسئولان نظام

احمدی‌مقدم در جمع روسای پیشگیری نیروی انتظامی با بیان اینکه در سال 91 ویژگی‌های خاصی داشت به افزایش فشار دشمنان به صورت روانی، رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی به مردم ایران اشاره کرد و گفت: دشمنان تلاش داشتند که با هم‌افزایی در فشارها سبب رویارویی مردم با مسئولان نظام شوند.

فرمانده ناجا به کاهش منابع مالی دولت اشاره کرد و آن را یکی دیگر از ویژگی‌های سال 91 دانست و گفت: این در حالی بود که نیروی انتظامی به بودجه عمومی دولت متکی بود و این موضوع تناقضی را ایجاد کرده بود که در چنین شرایطی که نیروها باید در اوج باشند اما منابع اجازه این امر را نمی‌داد.

وی با بیان اینکه با بیداری و درک درست مردم، دشمنان به اهداف خود نرسیدند اما توانستند مشکل و چالش‌هایی را ایجاد کنند.

کاهش 20 میلیارد دلاری ورود کالای قاچاق

فرمانده ناجا با بیان اینکه دشمنان سعی داشتند با شناسایی مشکلات ساختاری، ساختار اقتصادی و تمرکز روی نقاط آسیب‌پذیر همچون نفت، تحریک تقاضای کاذب، ایجاد نگرانی در بازار، تعادل بازار را برهم زنند گفت: با این حال تحریم‌ها در حوزه‌هایی به فرصت بدل شد به گونه‌ای که ورود کالای قاچاق 20 میلیارد دلار کاهش یافته در همین اوصاف واردات رسمی کالاهایی که عمدتا تزئینی و تجملی بودند نیز کاهش یافت و امروز شاهد رونق در تولید هستیم.

وی‌ با اشاره به درک درست مردم از شرایط سیاسی و تحرکات دشمن گفت: مردم منبع تهدید را به خوبی شناسایی کرده و با حضور قدرتمند در راهپیمایی 22 بهمن از نظام پشتیبانی کردند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تمام شاخص‌ جرایم به غیر از سرقت خرد امسال بهبود یافته است گفت: با توجه به شرایط ویژه سال‌جاری، به نظر می‌رسید جرایمی همچون اغتشاش، درگیری، سرقت مسلحانه، نزاع و غیره افزایش یابد اما میزان وقوعات کاسته شد و این توفیق بزرگی است.

به گفته فرمانده ناجا سرعت کشف پلیس به خصوص در جرایم جنایی افزایش یافته است.

احمدی‌مقدم با اشاره به سردی مردم نسبت به فراخوان‌ دشمنان در فضای مجازی گفت: عمدتا افرادی به این سایت‌ها مراجعه می‌کردند که در خارج از کشور حضور داشتند.

وی با بیان اینکه دشمنان امروزه به دعوا و شکاف بین مسئولان تمرکز کرده‌اند گفت: ما مسئولان نباید در زمین دشمنان بازی کنیم و در مجموع باید از این وحدت محافظت کنیم.

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در اصفهان گفت: خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی موجب افزایش دعوا و نزاع شده اما امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود اما دقت داشته باشید که در سال‌جاری نزولات آسمانی تمام کشور را در بر گرفت.

فرمانده ناجا با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: با این حال نیروی انتظامی با اخذ تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مناسب توانست بر این مشکل فائق بیاید. به گونه‌ای که با فروش املاک و اراضی فرسوده خود اقدام به نوسازی ساختمان‌ها کرد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه 300 میلیارد تومان کار عمرانی در ناجا انجام شده است گفت: این در حالی است که بودجه دولت 10 میلیارد تومان بود.

وی با تاکید بر اینکه باید نشاط، پویایی و آمادگی ماموران پلیس تنها در طرح نوروزی نباشد گفت: پس از طرح نوروزی، انتخابات پیش رو است و ماموران باید نشاط و پویایی خود را حفظ کنند.

احمدی‌مقدم در ادامه احداث دوایر مشاوره و مددکاری را در کلانتری‌ها امری پسندیده عنوان کرد و گفت: حل و فصل پرونده‌ها کار بسیار ارزشمندی است و باید بنیان کار روی صلح و سازش قرار گیرد.

وی با تاکید بر تقویت کلانتری‌ها در سال جاری گفت: استاندارد کلانتری‌ها به 80 درصد رسیده و باید از توان کلانتری استفاده کرد.

راه‌اندازی یگان حفاظتی قوه‌قضاییه

فرمانده ناجا راه‌اندازی یگان‌های حفاظتی وزارتخانه‌ها را یکی از دستاوردهای پلیس پبشگیری عنوان کرد و گفت: یگان حفاظتی شهرداری ابلاغ شده است و راه‌اندازی یگان حفاظتی قوه‌قضاییه نیز در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه برنامه آمایش سرزمینی جدید پلیس پیشگیری راه‌اندازی کلانتری‌های جدید برای شهرک‌های تازه تاسیس در اولویت قرار دارد، گفت: تقویت کلانتری‌ها در دستور کار قرار دارد.

احمدی‌مقدم تمرکز بر برگزاری دوره‌های استانداردسازی رفتار پلیس را یکی از توقعات فرماندهی ناجا عنوان کرد و گفت: با این که رفتار کارکنان بسیار بهبود یافته است اما باید تلاش‌ها برای ارتقای کیفیت سطح دوره‌های استانداردسازی پلیس افزایش یابد.

وی کلانتری و پلیس پیشگیری را پیشانی برخورد با جرایم عنوان کرد و گفت: با این که پلیس پیشگیری گسترده‌ترین و پرفعالیت‌ترین پلیس در نیروی انتظامی است اما بالاترین نارضایتی‌ها نیز از این پلیس است که باید اقدامات مهمی در این راستا اتخاذ شود.

احمدی‌مقدم به روسای پلیس پیشگیری توصیه‌کرد در احکام جلب و به خصوص ورود به منازل مردم دقت بیشتری داشته باشند، گفت: گزارش‌هایی واصله مبنی بر این که ماموران به دنبال مجرم به خانه‌ای وارد می‌شوند اما بعدا عنوان می‌شود که اشتباه شده و آدرس را اشتباه آمده‌اند.

وی با بیان اینکه اشتباه بخشی از کار است گفت: با این حال باید تحقیقات تکمیل شود و به صورت دقیق‌تر به منازل مردم وارد شوید.

فرمانده ناجا با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها و شاخص‌ها نمره پلیس از 35 به 79 رسیده اما با این حال تلاش‌ها باید همچنان استمرار داشته باشد.

تاکید بر لزوم وجود استانداردها در تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها باید استانداردها از جمله نور، غذای مناسب، رفتار درست، دوربین، مسائل‌زیستی و غیره مورد توجه قرار گیرد به رعایت حرمت اجتماعی افراد اشاره کرد و گفت: باید بین افرادی که برای یک چک به کلانتری آورده شده‌اند و دیگر مجرمان تفاوتی قائل شد.

راه‌اندازی پلیس خدمات قضایی

وی با اشاره به راه‌اندازی پلیس خدمات قضایی گفت: ابلاغ اوراق قضایی همچون جلب و ... مشکل بزرگی برای نیروی انتظامی بود و مرتبا نیز توسعه می‌یافت و این در حالی بود که نیروی انسانی پلیس افزایش نمی‌یافت.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه آیین دادرسی جدید اجازه استفاده از ایمیل و ... را برای ابلاغ داده است، گفت: باید فعالانه در این حوزه وارد شویم و می‌توانیم از ماموران بازنشسته برای این ابلاغ‌هایی که نیاز به مامور انتظامی ندارد، استفاده کنیم.

کد خبر 204934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز