سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلبوم بامداد ساخته حمید متبسم که با گروه عارف اجرا شد،بعد از دو دهه از سوی انتشارات سروش در قالب سی دی عرضه شد.

بامداد حمید متبسم

 به گزارش همشهری آنلاین شرکت سروش پس از دو دهه، آلبوم موسیقی «بامداد» به آهنگسازی حمید متبسم، خوانندگی بیژن کامکار و اجرای گروه عارف را بار دیگر در بازار موسیقی کشور منتشر کرد.

حمید متبسم آهنگساز و نوازنده مطرح و بنام موسیقی ایران با اعلام این خبر درباره جزئیات این اثر گفت: «این آلبوم شامل دو بخش در مایه‌های چهارگاه و دشتی است، در بخش اول قطعات «بامداد»، «چهارمضراب»، «تصنیف پرده بگردان» به خوانندگی بیژن کامکار و در بخش دوم قطعهٔ «ونوشه» (فانتزی برای سه تار و گروه سازهای ملی) توسط گروه عارف در سال ۱۳۶۸ ضبط و به انتشار رسید که با وجود تقاضای مردم در سال‌هایی که این آلبوم در بازار موجود نبود، حال پس از دو دهه این اثر توسط شرکت سروش به نشر مجدد رسیده است.»

همچنین حمید متبسم در یادداشتی درباره شکل ساختن و اجرای این اثر اینگونه می‌نویسد: «سال هزارو سیصد و شصت و هشت، دو سالی بیش نبود که دور از وطن زندگی می‌کردم و هنوز هیجان کار در کانون چاووش در وجودم بود.
دست به کار نوشتن «بامداد» بودم و به امید اینکه همکاران قدیم در ایران مرا بعنوان آهنگساز باور کنند و در اجرا و ضبط این کار یاری‌ام دهند.
می‌دانستم گروه عارف که زمانی نوازنده‌اش بودم باز فعال است و آثاری از پرویز مشکاتیان را تمرین می‌کند، دلم برای هر لحظه‌اش پر می‌زد.

روزی مشکاتیان که برای کنسرتی به آلمان آمده بود، به خانه ما آمد، مجلس انسی بود و غربت در آن ساعت‌ها فراموش شد.
از من برای نوازندگی در گروه دعوت کرد، با او ماجرای «بامداد» را نیز در میان گذاشتم و همه چیز به اتفاق نظر گذشت.
«بامداد» را زیر بغل زدم و به ایران آمدم، در یکی از تمرین‌های گروه عارف شرکت کردم، پرویز سه تاری آورد و گفت: «تو هم با ما بزن».
گفتم: «من که تازه این قطعات را می‌شنوم»، ضبط صوتی آورد، کار را ضبط کردم و با خود به خانه بردم.

شب به صبح نرسیده نیمی از آثار را بلد بودم و روز بعد فارغ از بی‌خوابی شب قبل در تمرین شرکت کردم. چند ماه بعد «مژده بهار» را با گروه عارف و صدای ایرج بسطامی ضبط کردیم و پس از آن چند کنسرت در اروپا تهیه دیدیم.

این داستان موجب آشنائی نزدیک‌تر من با محمد علی کیانی‌نژاد شد، که به تازگی نوازندگی نی گروه عارف را بعهده گرفته بود و هم او بیش از همه پشتیبان من در ضبط «بامداد» با صدای بیژن کامکار و «ونوشه» شد، و اینگونه به اجرای این آثار با گروه عارف مفتخر شدم.»
شایان ذکر است که در آلبوم ماندگار و خاطره انگیز «بامداد»، پرویز مشکاتیان (سنتور)، محمد علی کیانی‌نژاد (نی)، بیژن کامکار (رباب، دف و دایره)، ارژنگ کامکار (تنبک، ضرب زورخانه، دهل)، اردشیر کامکار (کمانچه و قیچک)، محمد فیروزی (بربط)، حسین بهروزی نیا (بربط)، سیامک نعمت ناصر (تار)، کیوان ساکت (تار)، کوروش بابایی (کمانچه)، محمدرضا صادقی یگانه (فیچک)، بهرام ساعد (بم تار) و حمید متبسم (تار و سه تار) به عنوان نوازنده به هنرنمایی پرداخته‌اند.

کد خبر 204908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز