چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

مینا شهنی: تنها راه برای حذف همپوشانی‌های بیمه از سوی کارشناسان و مسئولان کشور استفاده از کارت هوشمند به جای دفترچه‌های درمانی اعلام شده‌است.

در حالی که گفته می‌شود تعداد دفترچه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه درمانی بیشتر از جمعیت کل کشور است تعداد زیادی از هموطنانمان از بیمه درمان بی‌بهره‌اند.

به گفته شمس اردکانی، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی، 8 تا 12 میلیون نفر در کشور تا کنون تحت پوشش هیچ نهاد یا سازمان بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند.

هر چند شمس اردکانی تاکید کرده‌‌است که در این باره آمار دقیقی ندارد اما برآوردها از وجود این تعداد افراد بدون هیچ پوشش بیمه‌ای حکایت می‌کند.

وی از بررسی طرح کارت هوشمند سلامت خبرداده و گفته‌است: اجرای این طرح پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از همین رو نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد.

اما مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور از صدور این کارت برای 300 هزار نفر در سال جاری خبر داده‌ است.

داود مددی با اشاره به مرحله‌بندی کردن صدور و واگذاری این کارت گفت: در  مرحله صدور کارت هوشمند سلامت برای بیمه‌شده، نحوه استفاده از کارت در مطب پزشک و تجویز نسخه، نحوه خرید دارو و دریافت سهم پزشک از بانک به طور کامل طراحی شده است.

هر چند به گفته مددی بزرگترین مشکل در تهیه کارت هوشمند کمبود قطعات سخت افزاری است اما به نظر می‌رسد که مشکلات این طرح فراتر از کمبود قطعه باشد.

اجرای طرح کارت هوشمند سلامت نخستین بار در جلسه 59 شورای عالی بیمه کشور در سال 1379 مورد بحث قرار گرفت و از آن زمان تا کنون برای اجرا و نهایی شدن فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ است.

این طرح با توجیه کاهش هزینه‌های درمان برای دولت، جلوگیری از بروز و یا تکرار خطاهای پزشکی و صرفه‌جویی در زمان مطرح شد و همان وقت نیز به دلیل پرهزینه بودن پروژه اجرا و جمع‌آوری اطلاعات مسکوت ماند.

به وجود آوردن یک نظام جامع اطلاعاتی در کنار نیاز به ایجاد یک شبکه هماهنگ کارت خوان در سراسر کشور مهم‌ترین پشتوانه کارت هوشمند سلامت بودند که تا کنون نیز هیچ‌ کدام هنوز کاملاً محقق نشده‌است هر چند ایجاد نظام اطلاعاتی شخصی همواره از سوی مسئولان به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری عنوان شده اما واقعیت این است که هنوز تا تشکیل یک بانک اطلاعاتی فاصله زیادی داریم.

کسانی که  کارت‌های هوشمند سلامت را دارند در همه مواقع اطلاعات پزشکی و شخصی، تاریخچه و شرح حال مختصر نام و شماره تلفن‌های ضروری برای تصمیم گیری در معالجات پزشکی و بیمه خود را به همراه دارند.

محمد حسن طریقت منفرد، معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه، نیز چندی قبل از تاکید این وزارتخانه برای تعریف یک بسته بیمه‌ای پایه برای تمامی هموطنان خبر داده‌بود.

او گفت: تعیین یک بیمه حداقلی پایه برای تمامی مردم سبب می‌شود تا آنها پس از برخورداری از این حداقل بتوانند نسبت به تکمیل این بسته اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه کارت هوشمند برای تمامی بیماران خاص طراحی شده و در اختیارشان قرار گرفته‌است افزود: تاکید شده‌است تا بیماران خاص تنها از طریق کارت هوشمند مراحل درمانی دارویی‌شان را پشت سر بگذارند.

نکته مهم در سخنان طریقت منفرد در زمینه درمان  این بود که  باید تمامی مراکز بهداشتی درمانی کشور را به یک سیستم رایانه‌ای تجهیز کنیم تا به هنگام مراجعه بیماران به این مراکز با کمترین اختلال در سیستم روبه‌رو باشیم.

این بار اما مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از یکسان سازی دفترچه‌ها با هدف ارائه خدمات پایه بیمه همگانی خبر داده‌است.

داود مددی در مورد الزاماتی که انجام این روش در پی خواهد داشت، افزود: مهمترین الزامی که این کار ایجاد می‌کند، ارائه خدمات پایه درمان است که طبق بند «ب» تبصره 14 قانون بودجه سال 86 ، مورد تصویب قرار گرفته و مقرر شده است خدمات پایه یکسان درمانی در کل کشور توسط سازمان‌های بیمه‌گر ارائه شود.

رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: از این رو، همه سازمان‌های بیمه‌ای باید خدماتشان را به صورت یکسان ارائه دهند. به همین علت دفترچه درمان تأمین اجتماعی با خدمات درمانی، شرکت نفت و ... یکسان خواهد بود و از طریق آنها می‌توان خدمات درمانی یکسانی را دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه ثبت کدملی در دفترچه‌ها سبب از بین رفتن همپوشانی خواهد شد درباره تأثیرات یکسان سازی دفترچه‌های درمان در بیمه گفت: واقعیت این است که یکسان سازی دفترچه‌ها، شکل ظاهری این موضوع است، ولی تعیین خدمات پایه و ملزم شدن صندوق‌های بیمه‌ای به ارائه این خدمات پایه، محتوای موضوع است.

کد خبر 20482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز