یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: بر اساس پیشنهاد سازمان بهزیستی طرح بیمه زنان خانه‌دار همانند بیمه رانندگان بار و مسافر ادامه ‌می‌یابد.

ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اعلام این خبر گفت‌: سازمان بهزیستی در پیشنهادی برای ادامه بیمه زنان خانه‌دار از وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی خواسته‌است که برای این گروه تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرند.

او با اشاره به اینکه اجرای این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌است افزود: برای ادامه این طرح سازمان بهزیستی نمی‌تواند به عنوان سازمان بیمه‌گر وارد کار شود به همین دلیل کوشش شده‌است تا با جلب حمایت دولت این پروژه ادامه یابد.

بر اساس این پیشنهاد از مجموع 27 درصد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی زنان خانه دار درصدی را خود  و بخشی را دولت خواهد پرداخت.

وی تصریح کرد: در قالب طرح بیمه زنان خانه‌دار، 30هزار زن تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند و با پرداخت ماهانه 5 هزار تومان و کمک دولت معادل این رقم، می‌توانند پس از زمانی مشخص از پرداخت حق بیمه، از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.

گفتنی است که سال گذشته محمدرضا خباز، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، اعلام کرده‌بود که طرح بیمه زنان خانه‌دار با همکاری شرکت بیمه البرز ادامه پیدا می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه برای حل مشکل بیمه زنان خانه‌دار با سازمان‌های مختلفی گفت‌وگو شده‌است افزود: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان بیمه‌‏ای نیست و نمی‌‏تواند چنین طرحی را به تنهایی اجرایی کند، با سازمان‌‏های بیمه‌‏گر وارد مذاکره شده است.

براساس گفته‌های خباز قرار بود این همکاری میان سازمان بهزیستی و بیمه البرز آغاز شود در حالی که خباز از اجرایی شدن این طرح در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌بود این همکاری هرگز به مرحله اجرا در نیامد.

 اما، فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون زنان مجلس پارسال از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی پیشنهاد اختصاص در صدی از درآمد مردان به  همسرانشان برای ادامه طرح بیمه زنان خانه‌دار خبر داد.

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند، گفت: به رغم اینکه هرسال اعتبارات اختصاص یافته به زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد اما به دلیل کمبود اعتبار رسیدگی به زنان سرپرست خانوار کم، محدود و متفاوت صورت می‌پذیرد، در صورتی که اگر این زنان از قبل پشتوانه‌ای همچون بیمه داشتند در شرایط کنونی با مشکلات کمتری مواجه می‌شدند.

گفتنی است که طرح بیمه زنان خانه‌دار تنها در چند استان کشور و به شکل محدود اجرا شد و در زمان توقف تعداد زیادی از زنان سراسر کشور خواهان شرکت در این طرح بودند آمارها نشان می‌دهد که تنها در تهران 20 هزار نفر متقاضی  این بیمه هستند.

نکته جالب توجه اینکه در  زمان آغاز به کار این طرح گروهی از کارشناسان اعتقاد داشتند که در صورت ادامه این طرح در شرایط موجود 150 سال زمان لازم است که زنان خانه‌دار ایرانی بیمه شوند.

کد خبر 20213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز